De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.

In de opstapeling van maatregelen door de klimaathype, staat ons per 1 juli aanstaande een nieuwe dwangmaatregel te wachten. Het kabinet wil werkgevers verplichten gegevens te verstrekken over zowel het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer van werknemers. De overheid wil zo 1 megaton CO2 besparen in 2030. Als bedrijven boven de honderd werknemers het goed doen, hoeven ze alleen maar te blijven rapporteren, doen ze het ‘slecht’, dan krijgen ze de verplichting om ‘slimmer’ en ‘zuiniger’ te rijden. Het is nog vaag hoe dat moet maar aanvullende dwangmaatregelen zullen volgen. We betalen nu ook al een CO2 belasting aan de pomp.

In het klimaatakkoord is vastgesteld dat werkgevers een grote rol hebben in het verduurzamen van de mobiliteit in Nederland. Meer dan de helft van het totaal aantal gereden kilometers in ons land valt namelijk onder de noemer ‘werkgebonden kilometers’.

Grote accountancybedrijven melden, als trouwe uitvoerders van de wet, dat naast gewone opgave van gegevens er ook vragenlijsten kunnen worden opgesteld die met name het privé-verkeer inzichtelijk moeten maken.

Wetenschappelijke onderbouwing heeft de maatregel in het geheel niet, zoals in essentie alle klimaatbeleid wat CO2 en fossiele brandstof als boosdoener bestempelt. De klimaatdoelstellingen van Parijs waren ooit een politieke keuze en geen wetenschappelijke, zo blijkt uit het onthullende boek ‘Geloof niet alles’ van Jules de Waart.

Enige jaren geleden riep onze minister president de bevolking op een auto te kopen, ‘dan kunnen we met elkaar het CPB verslaan’. Niet een duurzaam treinabonnement, niet een nieuwe fiets, geen aan te leggen tramverbinding, maar een nieuwe auto voor de deur kon de economische cijfers mooier maken. Zelf reed hij in een oude Saab, waarmee hij breedlachend zich op de motorkap liet fotograferen.

Inmiddels zijn alle bewegingen van onze diesel- en benzine-auto’s verdacht en is het merendeel van onze automobilisten schuldig aan de vermeende ondergang van de aarde. Er is zelfs een internationaal fonds in oprichting om onze klimaatschuld te vereffenen. De eerste honderd miljoen is door Nederland al overgemaakt, vanwege ‘klimaatrechtvaardigheid’. Het is een excuus voor alle hieruit voortvloeiende leed in de wereld door ons aangedaan. Het wachten is nu nog op geld voor bewustwording: hoe de ontsporingen precies konden ontstaan en wie nu nog lijden aan het kennelijk door ons veroorzaakte natuurgeweld van nu en toen.

Dat Rutte ooit in een Saab 9-3 reed, kan hem nog lelijk opbreken.

Bronnen hierhier en hier.