De globalisering is overleden en Davos 2023 was haar begrafenisceremonie, zo stellen experts vast

• woensdag 25 januari 2023
  • De jaarlijkse bijeenkomst van het Wereld Economisch Forum vond plaats in Davos op 16-20 januari 2023.

24-1-2023

Internationale waarnemers gingen met Sputnik om de tafel zitten om de belangrijkste boodschap van de bijeenkomst in een notendop te formuleren.

“Het forum van dit jaar toonde de nieuwe staat van de wereld: verdeeld, rancuneus en grimmig,” vertelde Gal Luft, directeur van het in Washington gevestigde Institute for the Analysis of Global Security, aan Sputnik. “Davos is de kleedkamer van het Westen geworden en staat meer dan ooit los van de rest. Het vertegenwoordigt niet langer de echte zorgen van het grootste deel van de wereldbevolking. Door zijn obsessie met klimaatverandering, sociale rechtvaardigheid, gender en andere vormen van woke is het een lachertje en doelwit van minachting geworden voor het grootste deel van de wereld.”

Wereldwijde politieke elite gaat niet naar Davos – Alleen tweederangspolitici zoals Mark Rutte gaan

De Amerikaanse, Chinese en Russische leiders zullen dit jaar het Wereld Economisch Forum in de Zwitserse Alpen niet bijwonen. De jaarlijkse bijeenkomst van het Wereld Economisch Forum (WEF) in het Zwitserse Davos is maandag van start gegaan met afwezigheid van een aantal vooraanstaande leiders, meldt RT. De Amerikaanse president Joe Biden slaat dit jaar de … Continue reading

“Globalisering was gebaseerd op de vooronderstelling van een brede acceptatie van mondiale instellingen, normen en regels, alsmede een redelijk vrij verkeer van goederen, geld en informatie”, aldus Luft. “Elk daarvan is de afgelopen jaren in gevaar gebracht, eerst door de ontkoppeling tussen de VS en China en vervolgens door de oorlog in Europa. In plaats daarvan hebben we een wereldwijde tweedeling in twee kampen – het collectieve Westen plus ereleden en alle anderen – en de opkomst van nieuwe instellingen, allianties, financiële instrumenten, handelsblokken en prioriteiten.”

“Er is geen terugkeer naar het systeem van na de Tweede Wereldoorlog. Bovendien zien we een massale afwijzing van sommige instellingen en personen die het meest met de globalisering werden geassocieerd: de media, Davos, de amusementsindustrie enz. De de-globalisering is ook zichtbaar langs culturele breuklijnen. Westerse ideeën, ethiek en ‘waarden’ worden verworpen door miljarden mensen die ze als gevaarlijk en destabiliserend beschouwen,” vervolgde de Amerikaanse geleerde.

Ruslands onafhankelijkheid past niet in de ideale wereld van Davos

De noodzaak om Rusland te “verslaan” werd een leitmotiv van de bijeenkomst, waarbij de Duitse kanselier Olaf Scholz verklaarde dat om een einde te maken aan het lopende conflict in Oekraïne, de Russische speciale operatie “moet mislukken”. De kanselier riep op tot meer militaire steun voor Oekraïne, maar bevestigde niet dat Berlijn zijn Leopard 2-gevechtstanks naar Kiev zou sturen, iets waar het Oekraïense regime, Polen, Finland en het Verenigd Koninkrijk op aandringen.

Harvard professor Kenneth Rogoff, voormalig hoofdeconoom van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), drong er bij het Westen op aan om niet alleen de anti-Russische sancties op te voeren, maar ook om de voorwaarden te scheppen voor een “regimeverandering” in Rusland.

“Het forum in Davos is een congres van aanhangers van het globalisme,” vertelde Konstantin Babkin, voorzitter van de Rosagromash Association en medevoorzitter van het Moscow Economic Forum (MEF), aan Sputnik. “Deze mensen zouden graag een verenigde wereld zien waar mondiale bedrijven heersen en zelfs de officiële staatsstructuren domineren. Wat er in Oekraïne gebeurt, is in tegenspraak met hun ideeën over een ideale wereld. Veel multinationals moesten Rusland verlaten. Dus [Rusland] is aan de controle van deze westerse bedrijven onttrokken. Dit is in tegenspraak met hun ideeën over de ideale gang van zaken.”

Terwijl de deelnemers aan Davos volhielden dat het noodzakelijk is Oekraïne te steunen en ervoor te zorgen dat Rusland zich aan de door het Westen vastgestelde regels houdt, blijkt dat veel landen genoeg hebben van deze oorlogszuchtige retoriek, aldus Babkin.

Davos elite roept op tot oorlog tegen Rusland – WEF in een totale crisis

Het Wereld Economisch Forum laat zijn ware bloeddorstige gezicht zien. Alle praatjes over een betere wereld zijn verschoven naar de achtergrond. Alle woede is gericht op het vermaledijde Rusland en China die de mondiale heerschappij van de door de Council on Foreign Relations en CIA opgerichte organisatie in de weg staan. Het is terug naar … Continue reading

‘Diversiteit’ in economie & politiek in plaats van mondiale eenwording

Volgens Babkin valt de Westers georiënteerde geglobaliseerde wereldorde in zijn voegen uiteen, waarbij andere landen een ongebonden status aannemen en hun eigen ontwikkelingsscenario’s uitvoeren wat betreft hun financieel beleid, buitenlandse handel en belastingbeleid. De Russische geleerde betoogt dat herindustrialisatie en versterking van de nationale economieën de stabiliteit van de wereld en de diversiteit van modellen zouden kunnen waarborgen.

“Het zou mooi zijn om verschillende modellen te hebben, verschillende staten, verschillende volkeren, verschillende culturen,” zei de Russische geleerde en trok parallellen met de natuurlijke biodiversiteit. “[Er zal] een Iraans model zijn, een Indiaas model, een Chinees model, een westers model en een afwijzing van het globalisme. Ik denk dat dit een goede zaak is, en dat Rusland zijn eigen economie moet ontwikkelen. Ik kan ook Iran adviseren, en China, en andere grote staten, en staatsverbanden (…) Ik denk dat de wereld die Davos promoot zo instabiel is.”

Opmerkelijk is dat grote landen, waaronder Rusland en China, “het forum hebben gemeden en anderen hebben geïnspireerd hetzelfde te doen”, aldus Luft, die deze landen een “verzetsblok” noemt.

“In de komende jaren, met het onvermijdelijke vertrek van Klaus Schwab van het toneel, zal het forum zijn relevantie verliezen en gewoon weer een exclusieve, veel te dure Zwitserse club worden met een toegangskaart van 250.000 dollar,” aldus Luft.

Babkin sluit zich aan bij Luft door te zeggen dat, ook al zal het forum van Davos waarschijnlijk westerse bestuurders en politici blijven samenbrengen, het geen echt internationaal platform meer is en nooit zal worden wat sommigen “de regering van de wereld” noemen.

“De globalisering zoals wij die kennen is gestorven en Davos 2023 was de begrafenisplechtigheid ervan,” concludeerde Luft.

Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Meld je aan voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief, 10.000 gingen je al voor:

DissidentNL