CDA publiceert vernietigend rapport over eigen coronabeleid: 'In crisistijd kan tunnelvisie ontstaan'

• donderdag 19 januari 2023
  • Categorie: , , ,
  •  Het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA heeft een essaybundel uitgebracht met 'kritische en opbouwende reflecties om lessen te trekken uit de coronaperiode'.

MARIT NUBÉ 18-1-2023

De wetenschappelijk bureau is vernietigend over het kabinetsbeleid tijdens de coronacrisis, en erkent dat er te weinig tegenmacht is geweest. Ook erkent het CDA-bureau dat er 'in crisissituaties onder bestuurders al snel een tunnelvisie kan ontstaan'. Daarnaast is er qua coronabeleid te weinig rekening gehouden met de negatieve gevolgen voor de samenleving, vindt het CDA-bureau. Het rapport is meegeschreven door Mona Keijzer.

Volgens het wetenschappelijk bureau van het CDA kunnen er vier lessen worden getrokken uit de coronacrisis. Deze lessen gaan over 'de verhouding tussen overheid, politiek en samenleving'.

De eerste les is dat het in politiek draait om verschillende waarden. Tijdens de coronacrisis moesten 'verschillende grondrechten' tegen elkaar worden afgewogen. Het CDA-bureau noemt bij de tweede les letterlijk het voorbeeld van 'vaccinatiedrang'. Ook erkent het CDA-bureau dat lockdowns 'menselijke relaties bemoeilijken'.

De derde les is dat 'het samenspel tussen macht en tegenmacht serieus genomen dient te worden, ook in crisistijd'. Vervolgens schrijft het CDA-bureau: 'In crisissituaties kan onder bestuurders al snel een tunnelvisie ontstaan. Zo was er door de gemedicaliseerde blik op het coronavirus lange tijd te weinig oog voor de psychosociale en economische gevolgen van het virus. Politici dienen dan een gezond tegenwicht te bieden.'

Bij de vierde les, tot slot, erkent CDA-bureau dat 'het aanmoedigen van een gezonde leefstijl van cruciaal belang is'. Een gezond lichaam draagt bij aan 'het verzachten van de crisisomstandigheden' en zorgt voor een betere weerstand bij een coronabesmetting. Het CDA-bureau erkent dat de overheid aldus op een 'wezenlijk andere manier' moet omgaan met 'gezondheid, ziekte en zorg'.

Mona Keijzer schreef mee
    Het rapport werd al gepubliceerd op 8 december 2022. Eén van de bijdrages is afkomstig van Mona Keijzer, in samenwerking met Tijmen Wiesman. Het tweetal schrijft dat de overheid 'beperkingen van grondrechten' moet kunnen 'toetsen en motiveren'. Daarom pleit het tweetal voor een nieuwe toets in de Wet publieke gezondheid (Wpg).

Keijzer was jarenlang Kamerlid namens het CDA, maar werd in de zomer van 2021 ontslagen door premier Rutte vanwege haar aanhoudende kritiek op het coronabeleid van het kabinet.

Keijzer uitte intern kritiek op de avondklok, de sluiting van scholen en bedrijven, en de mondkapjesplicht. Maar in de zomer van 2021 kwam het breekpunt, toen Keijzer ook openlijk zich zorgen begon te maken over het coronatoegangsbewijs (3G-beleid), dat op 25 september 2021 werd ingevoerd. Hierom werd ze ontslagen. Het was voor het eerst sinds 1940 dat een kabinetslid werd ontslagen zonder daar zelf om te hebben gevraagd. Keijzer verliet weliswaar de Tweede Kamer, maar is nog steeds lid van het CDA.

Een ander meeschrijver aan het rapport is hoogleraar Ronald Meester. NieuwRechts sprak recent met hem over de mogelijke oorzaken van de oversterfte. Lees hier het interview.

NieuwRechts