blckbx today #130:

• woensdag 25 januari 2023
  •  NAVO-tanks & Oekraïne | Russisch geld voor herstel Oekraïne? | Einde garnalenvisserij?

Zie Hier de uitzending

Na dagen van onderhandelen en opgevoerde druk is Duitsland nu overstag. Op aandringen van onder meer Polen is bondskanselier Scholz akkoord met de toezending van Leopard-tanks naar Oekraïne. Het bevroren Russische kapitaal, ter waarde van 275 miljard euro, zou moeten worden ingezet voor de wederopbouw in Oekraïne. Daar wil de Voorzitter van de Europese Raad Charles Michel actief op aansturen. Dat en meer in blckbx today.

Woensdag 25 januari 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

- Met steun van Rijkswaterstaat probeert een groep van vijftien milieuclubs de garnalenvisserij onderuit te halen. Deze milieuclubs stappen 31 januari a.s. naar de rechter om de vergunning van de garnalenvisserij in te laten trekken. Deze aanval komt bovenop een eerdere aanval waarbij het overheidsbeleid zorgde voor faillissementen in dezelfde sector. Die overheidsorganisatie heeft daar een redelijk belang bij, zo stelt wetenschapsjournalist Rypke Zeilmaker.

- Het bevroren Russische kapitaal, ter waarde van 275 miljard euro, zou moeten worden ingezet voor de wederopbouw in Oekraïne. Daar wil de Voorzitter van de Europese Raad Charles Michel actief op aansturen. Financieel expert Paul Buitink is bij ons vanavond en volgt de ontwikkelingen op de voet; hij voorziet dat de mondiale monetaire verschuivingen hiermee in een stroomversnelling zouden kunnen komen.

- Na dagen van onderhandelen en opgevoerde druk is Duitsland nu overstag. Op aandringen van onder meer Polen is de Duitse bondskanselier Scholz akkoord met de toezending van Leopard-tanks naar Oekraïne. David Boerstra volgt de geopolitieke ontwikkelingen en praat ons bij over deze volgende stap in de geweldsspiraal.

Desk: bedrijfseconoom Paul Buitink, wetenschapsjournalist Rypke Zeilmaker en redacteur David Boerstra

Presentatie: Sanae Orchi

Redactie Blckbx