Zo werden kritische artsen kaltgestellt: ‘Schande, de reinste censuur’

• dinsdag 27 december 2022
  • De Twitter Files bevestigen wat velen al vermoedden.

Robin de Boer 27-12-2022

Luister naar dit artikel

NineForNews.nl
    00:00 / 03:20

Uit nieuwe Twitter Files die zijn vrijgegeven, blijkt dat Twitter onwelgevallige informatie censureerde, artsen en experts die het niet eens waren met het overheidsbeleid in diskrediet bracht en gebruikers onderdrukte. De Twitter Files bevestigen wat velen al vermoedden.

Gebeurde dit ook in Nederland? Jazeker, en niet alleen op Twitter. Ook andere platforms censureren er lustig op los.

Een huisarts die zich kritisch uitliet op Twitter werd keihard aangepakt door de Inquisitie. Op 17 februari 2021 stuurde een ambtenaar van het ministerie van VWS een mailtje naar Facebook en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) waarin staat: “Zou jij dit aan Twitter kunnen doorsturen, misschien kunnen ze deze man blokkeren? En nemen jullie vanuit de IGJ contact met zo iemand op?”

Kritische huisarts op Twitter! Dat kan natuurlijk niet

Ook vanuit de Universiteit Maastricht en Universiteit Utrecht werd een e-mail naar onder meer de IGJ verstuurd betreffende ‘uitlatingen op Twitter’. In de mail, die werd verstuurd naar leden van de zogeheten Denktank Desinformatie van de overheid, valt te lezen: “We werden op Twitter weer geattendeerd op uitlatingen van een huisarts over corona. Dit signaal zal ook binnen de IGJ worden bekeken.”

Data-analist Cees van den Bos, die de stukken boven water haalde, reageert: “Kritische huisarts op Twitter! Dat kan natuurlijk niet volgens de Denktank. Even een seintje naar Twitter om hem te blokkeren en een seintje naar de IGJ. Die onafhankelijke en eerlijke club.”

Het is niet bekend om welke huisarts het gaat.

Een KNO-arts schrijft: “Schande, de reinste censuur. Ik ben mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid en IGJ kwijt.”

Die snoer je de mond

“Samenvatting van de covid-vaccinatiecampagne in Nederland. Eerst spoor je via social media kritische artsen op. Die snoer je de mond. Vervolgens laat je via medische leken op VWS en media mensen de prik halen om niet-medische redenen. En de KNMG zag dat het goed was,” zegt huisarts Els van Veen, die in 2021 politie aan de deur kreeg en een brief van de inspectie.

Huisartsen die zich kritisch uitten, kregen de IGJ op hun dak. Ook dit werd in de Denktank afgestemd.

Lager in de ranking geplaatst

Niet alleen Twitter, maar ook Facebook en Google worden benaderd om bepaalde informatie te censureren. Dat gebeurt overigens al jaren. Zo werd op 13 september 2019 een mailtje verstuurd naar Facebook met een aantal links naar groepen op Facebook ‘met verwijzingen naar beruchte desinformatie-sites’. Die moesten aangepakt worden.

Onder andere Vaccinvrij, Kritisch Prikken en Natural News worden genoemd. Laatstgenoemde site ‘is door Google al lager in de ranking geplaatst’, staat in de e-mail.