Viktor Orbán verhindert de schuldenunie

• donderdag 8 december 2022
  • Categorie: , ,
  •  De linkse media vallen weer over Hongarije heen, dat zogenaamd hulp voor de Oekraïne zou blokkeren.

Viktor Orbán verhindert de schuldenunie

Geplaatst op  door E.J. Bron

(Vertaling: E.J. Bron)

Viktor Orbán (foto) maakte duidelijk: het gaat om de naleving van de EU-verdragen en een verhindering van een schuldenunie.

“Hongarije blokkeert een EU-hulppakket van € 18 miljard voor de Oekraïne – blijkbaar om de Europeanen te dwingen subsidiegeld voor Hongarije vrij te geven.. Komt de Hongaarse minister-president Orbán hier mee weg?”, schrijft “Der Spiegel”. “Orbán´s vuile spel: of geen Oekraïne-hulp of geen rechtsstaat in Hongarije”, aldus de hoofd-propagandist van de WDR, Georg Restle.

Viktor Orbán maakte duidelijk: het gaat om de naleving van het Verdrag van Maastricht, niet om een veto voor Oekraïne-hulp. Hongarije ondersteunt de Oekraïne met € 187 miljoen uit de eigen begroting. Sinds het begin van de oorlog zijn er volgens de UNHCR tot september 2.443.583 vluchtelingen uit de Oekraïne naar Hongarije gevlucht, de meesten daarvan op doorreis.

Orbán schreef op Twitter: “In de krantenkoppen wordt gezegd dat Hongarije zijn veto gebruikt zou hebben tegen financiële hulp voor de Oekraïne. Dat is fake news. Hongarije ondersteunt de Oekraïne rechtstreeks, zonder veto, zonder chantage. Wij willen onze EU-partners er echter van overtuigen dat een schuldenunie niet de juiste weg is. Als we deze weg bewandelen, is er geen terug meer. Wij stellen ons een andere toekomst voor Europa voor, eentje die opgebouwd is op sterke partners, niet op een reusachtige gemeenschappelijke schuldenberg.”

Bron:
    freiewelt.net

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)