Van Huffelen (D66) onderhandelt in Brussel over Digitaal ID na afkeuren motie Tweede Kamer

• vrijdag 9 december 2022
  • Categorie: , , , , ,
  • Vorige week werd er door de Tweede Kamer een motie aangenomen om de Europese regels over een digitale identiteit niet aan te nemen.

MARIT NUBÉ 8-12-2022

Maar het kabinet legt deze motie naast zich neer, zo heeft de staatssecretaris van Digitalisering, Alexandra van Huffelen (D66), laten weten. Sterker nog: woensdag was Van Huffelen in Brussel om de verdere stappen rondom de Europese Digitale Identiteit te bespreken. "Ik ben tevreden met het resultaat zoals het nu is," zegt ze in een video. Maar opiniemaakster Eva Vlaardingerbroek is kritisch: De democratie is dood."

Woensdag ontstond er ophef in de Tweede Kamer, omdat bekend werd dat het kabinet zich niets aantrekt van een motie. Deze motie is vorige week is aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer, en stelde dat er niet moet worden doorgegaan met de Europese Digitale Identiteit. Maar de staatssecretaris van Digitalisering, Alexandra van Huffelen (D66), liet weten dat het kabinet de motie naast zich neerlegt.

SP-Kamerlid Renske Leijten reageerde woest op de weigering van het kabinet: 'Tijd voor nieuw debat, dit is onacceptabel.' Ook SGP-Kamerlid Roelof Bisschop was erg ontevreden over de gang van zaken.

Besprekingen in Brussel
    Woensdag was Van Huffelen in Brussel om de verdere plannen rondom de Europese Digitale Identiteit te bespreken. In een video laat ze weten: "Vandaag hebben de lidstaten met elkaar besloten dat we het eens zijn geworden over hoe nou die digitale Europese identiteit eruit moet komen te zien. Dat betekent niet dat het proces al klaar is, want hierna komt het Europees Parlement nog. En die gaat, samen met de Commissie en de lidstaten kijken naar wat we dan definitief gaan vaststellen."

Van Huffelen zegt dat er niet een Europees BSN-nummer komt, en dat er "heel hoge niveaus van betrouwbaarheid" zullen komen. Ook zullen de walles "heel transparant", en "veilig en betrouwbaar" zijn, zegt Van Huffelen.

Ze vervolgt: "Ik ben tevreden met het resultaat zoals het nu is. Maar ik weet ook dat het Nederlands parlement ook nog kritisch meekijkt, bijvoorbeeld over de vraag hoe vrijwillig het gebruik van zo'n digitale identiteit is. En wat ik duidelijk heb gemaakt en ook ingebracht heb vandaag is dat het heel belangrijk is dat het vrijwillig blijft. [...] Dat punt hoop ik ook in de komende tijd nog verder naar voren te brengen in de discussies met het Europees Parlement over dit onderwerp."

'De democratie is dood'
    Opiniemaakster Eva Vlaardingerbroek is woedend over de verschenen video. Ze beschrijft: 'Hier is ze, vrolijk haar stomme filmpje erover aan het tweeten - alsof ze niet zojuist de democratie heeft vermoord en alsof ze niet gewoon onze vrijheid heeft weggegeven. Deze mensen geven nergens om behalve hun eigen macht.'

Ze schetst de context: 'De meerderheid van de Tweede Kamer heeft de regering bevolen door middel van een motie om het project van de Europese Digitale Identiteit NIET te steunen. Maar wat deed onze staatssecretaris van Digitalisering? Ze ging naar Brussel en stemde toch voor een Europese Digitale ID. De democratie is dood.'