Suriname wil geen slavernij-excuus van Weerwind: ze EISEN dat een 'wit kabinetslid' sorry gaat zeggen!

• vrijdag 9 december 2022
  • Categorie:
  •  Het zal helemaal niemand verbazen, maar in Suriname hebben ze enorme praatjes over het slavernijexcuus dat eraan komt.

Michael van der Galien  8-12-2022

Want ze hebben gehoord dat het excuus gaat komen van Franc Weerwind. Maar Weerwind heeft zélf een kleurtje. Maar dan kan niet! Een 'wit' persoon moet door het stof gaan!

Ergens is het natuurlijk wel hilarisch dat het kabinet Weerwind naar voren schuift om 'sorry' te zeggen. Een gekleurde man biedt excuses aan voor het 'racistische slavernijverleden' van ons land.

Hoe dan ook, in Suriname zijn ze daar allerminst blij mee. Het gaat ze er namelijk niet zo zeer om dat er een excuus komt uit naam van de Nederlandse staat, maar dat ze 'de witte man' zien kruipen. En Weerwind is niet 'wit', maar 'gekleurd.'

In "geen enkele omstandigheid" is het acceptabel als Weerwind degene is die sorry zegt, aldus Johan Roozer van het Surinaamse Nationaal Comité Herdenking Slavernij.

"Hij is zelf nazaat, hij heeft zelf ook 'reparations' (genoegdoening) nodig," aldus de knettergekke Roozer. Let wel, die mafketel heeft het dus over een minister. Over een man die de absolute top bereikt heeft in de politiek in ons land. Die zou "reparaties" nodig hebben. Dat is dus: gratis geld.

Dit terwijl de gewone Nederlander de gas- en elektriciteitsrekening niet kan betalen en thuis in de kou op de bank zit.

Opiniemaker Jan Roos vindt deze houding van "de Surinaamse vertegenwoordiger" zo achterlijk dat hij het hele excuus wil afblazen. "Donder gewoon lekker op met je excuses erbij. Klaar," schrijft de Roddelpraat-presentator op Twitter.

Oh, ze hebben nog eisen ook! Suriname wil dat een 'wit kabinetslid' sorry zegt voor Slavernij. "Niet Weerwind!"

Eigenlijk valt daar niets aan toe te voegen. Nou ja, behalve dit: het zal onze Surinaamse vrienden verbazen, maar als je zo naar Weerwind kijkt dan krijg je toch echt de indruk dat hij niet alleen maar Afrikaans-Surinaamse voorouders heeft. Net als héél veel 'gekleurde' mensen kon daar ook weleens 'blank' bloed in zitten. Dat is helemaal niet gek, maar het betekent wel dat al dat gezeur over zijn zogenaamde historische, erfelijke last nogal bizar is.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

Daarnaast zou het officieel toch niet moeten gaan om het laten kruipen van 'de witte man,' maar van de Nederlandse staat. Zo werd het tenminste steeds gezegd - en zo wordt het excuus ook nu verkocht aan ons, in Nederland. Dat is dus overduidelijk onzin. Het gaat ze er echt om dat 'de witte man' door het stof gaat. Dat die op zijn knieën naar hen toekomt, sorry zegt, om vergeving smeekt, en daarna nog even wat gratis geld weggeeft ook.

Volg mij op Twitter.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
    DDS

Mijn familie heeft nooit slaven gehad dus de excuses zijn niet namens mij.

Waar het werkelijk om gaat is dat het hele slaven gebeuren een afleidingsmanoeuvre is van wat nu gaande is .