Na de razzia’s in de Oekraïens-orthodoxe kerk vergelijkt Tucker Carlson acteur Zelensky met Sovjet-dictator Lenin

• dinsdag 13 december 2022
  • Categorie: , ,
  •  "Deze mensen beginnen tegen God te vechten! Zij zijn een oorlog begonnen tegen God en de hemel! Het zijn geen echte Oekraïners," reageerde een Oekraïens-orthodoxe bisschop.

13-12-2022

Fox News presentator Tucker Carlson vergeleek de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy met de 20e eeuwse Russische communistische dictator Vladimir Lenin na berichten dat de Oekraïense regering een tak van de Oekraïense Orthodoxe Kerk heeft verboden, waarbij onder meer militaire invallen worden gedaan in kerken, kloosters en stichtingen, schrijf Patrick Delaney.

Carlson bekritiseerde CNN en de Los Angeles Times voor eerdere vergelijkingen van Zelenskyy met George Washington en stelde“Wat je ook denkt over de oorlog in Oekraïne, het is vrij duidelijk dat Zelenskyy geen interesse heeft in vrijheid en democratie. In feite staat Zelenskyy veel dichter bij Lenin dan bij George Washington. Hij is een dictator. Hij is een gevaarlijke autoritair die honderd miljard dollar van de Amerikaanse belastingbetaler heeft gebruikt om een eenpartijstaat in Oekraïne te vestigen. En dat is niet overdreven.”

“De afgelopen twee jaar heeft Zelenskyy oppositiepartijen verboden. Hij heeft de kritische media met geweld de mond gesnoerd. Hij heeft zijn politieke tegenstanders gearresteerd. Hij heeft soldaten de kerken ingestuurd,” vervolgde Carlson.

“De geheime politie van Zelenskyy heeft in heel Oekraïne kloosters overvallen, zelfs een nonnenklooster, en tientallen priesters gearresteerd, zonder enige gerechtvaardigde reden en duidelijk in strijd met de Oekraïense grondwet, die er niet meer toe doet.”

“En in het licht hiervan heeft de regering Biden niets gezegd. Geen enkel woord. In plaats daarvan blijft zij aandringen op meer belastinggeld voor Zelenskyy. Zelenskyy is natuurlijk veel stoutmoediger geworden. Waarom zou hij dat niet doen?” vroeg de Fox News presentator.

“Vorige week kondigde hij zijn plan aan om een hele godsdienst, de Oekraïens-Orthodoxe Kerk, te verbieden en haar bezittingen in beslag te nemen omdat ze niet loyaal genoeg is aan zijn regime,” zei hij.

Op 2 december berichtte Reuters over een decreet van Zelenskyy dat de regering van Kiev een wet zou opstellen “die kerken verbiedt die banden hebben met Rusland.”

De Veiligheidsdienst (SBU) had al “minstens vijf parochies doorzocht die behoren tot een tak van de Oekraïens-orthodoxe kerk, die tot mei ondergeschikt was aan de Russisch-orthodoxe kerk”.

Niet alleen was deze tak niet langer canoniek verbonden met de kerkelijke autoriteiten in Rusland, maar zij had ook Rusland veroordeeld voor de inval in Oekraïne, hoewel de Russisch-orthodoxe leiders de “speciale militaire operatie” van hun land steunden.

“Een vrij land verbiedt geen belangrijke godsdienst, alleen omdat hij het niet helemaal eens is met het politieke programma van de machthebbers,” zei Carlson. “Maar Zelenskyy wel, en zijn kabinet bedenkt nu hoe hij christenen kan straffen voor het uitoefenen van hun verboden oude religie in Oekraïne. Ik citeer: “Persoonlijke economische en beperkende sancties zullen worden opgelegd aan elke christen die betrapt wordt op het beoefenen van een ongeoorloofde godsdienst.””

“Nu is de Oekraïens-Orthodoxe Kerk meer dan duizend jaar oud. Met de volledige steun van de regering van Joe Biden en het Amerikaanse Congres heeft Zelenskyy besloten het te verbieden,” meldde de populaire tv-presentator.

Vervolgens liet hij een filmpje zien van een orthodoxe bisschop die op deze invallen reageerde en preekte: “Broeders en zusters, deze mensen beginnen tegen God te vechten! Zij zijn een oorlog begonnen tegen God en de hemel! Het zijn geen echte Oekraïners!”

Een andere bisschop, door Reuters geïdentificeerd als metropoliet Kliment, zei dat zijn organisatie “altijd heeft gehandeld binnen het kader van de Oekraïense wet” en dat daarom “de staat Oekraïne geen wettelijke basis heeft om druk uit te oefenen op onze gelovigen of hen te onderdrukken.”

Verder noemde de voormalige Russische president Dmitry Medvedev de Kievse autoriteiten “satanisten” die “openlijk vijanden van Christus en het orthodoxe geloof” zijn geworden en adviseerde hij dat “de hele christelijke wereld hen als zodanig zou moeten behandelen.”

Carlson vervolgde zijn vermaning met: “U moet geen soldaten de kerken in sturen. U mag geen tientallen priesters arresteren omdat ze weigeren voor u te buigen. U hebt niet het recht om hele religies te verbieden.”

“Daar is geen enkele rechtvaardiging voor. De Oekraïens-Orthodoxe Kerk is niet Russisch, maar Oekraïens. Zij heeft geen banden met de regering-Poetin. Zij heeft zelfs de Russische invasie in Oekraïne officieel veroordeeld. Dus nogmaals, er is geen rechtvaardiging voor het vernietigen en verbieden van deze kerk. En toch hebben de vele prominente aanhangers van Zelenskyy in het Westen er niets over gezegd, en zij zouden beter moeten weten,” aldus de Fox News presentator.

Hij wees ook op de schijnbare hypocrisie van de meeste belijdende christelijke wetgevers in het Amerikaanse Congres die Zelenskyy steunen met retoriek waarin de noodzaak wordt bevestigd om de Oekraïense “vrijheid” te steunen “ongeacht hoeveel christenen [Zelenskyy] arresteert, ongeacht hoeveel kerken hij in beslag neemt.”

“De realiteit is dat de Oekraïners niet kunnen luisteren naar media die de regering Zelenskyy bekritiseren, omdat ze verboden zijn. Ze kunnen geen muziek van Russische zangers spelen. Nee, dit is niet het door de Taliban gecontroleerde Afghanistan. Dit is in de ‘democratie’ van Oekraïne, die wij steunen,” zei hij. “Ze kunnen niet stemmen op een oppositiepartij omdat die allemaal gecanceld zijn. En nu worden hun kerken bestormd en hun priesters gearresteerd.”

“Het feit dat onze leiders dit ‘vrijheid’ noemen, zegt veel over wat ze hier van plan zijn,” concludeerde Carlson.

Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

OEKRAÏNE CONFLICT DOSSIER