Van een onzer correspondenten.

Kuddegedrag in pensioenland ten nadele van de pensioengerechtigden.

PME, het pensioenfonds voor de sector metalektro, wil dat alle bedrijven waarin het belegt in 2030 hun CO2-uitstoot hebben gehalveerd ten opzichte van 2019. Het fonds is met ruim 600.000 deelnemers een van de grootste pensioenfondsen van Nederland.

Daarmee kiest ook dit belangrijke waardefonds voor een risicovolle toekomst die gebaseerd is op wetenschappelijk drijfzand. In 2050 zou men netto helemaal geen CO2 meer willen uitstoten. Met de aankondiging volgt PME ambtenarenpensioenfonds ABP dat vorige week eenzelfde stap aankondigde.

De CO2 uitstap is een wave-cultuur dat als een spook door het bedrijfsleven waart.

Volgens de voorzitter van het uitvoerend bestuur van PME, Eric Uijen, is de uitdaging om de klimaatverandering tegen te gaan ‘enorm’. Uijen heeft een zeer lange staat van dienst in de wereld van pensioenen. Niettemin lijkt hij vatbaar voor het klimaatveranderingsvirus.

Uijen:

‘Daarom kiezen wij voor een absolute reductie van CO2. Dat betekent simpelweg dat de bedrijven in onze beleggingsportefeuille minder kilo’s CO2 uitstoten. We kiezen niet voor een relatieve doelstelling omdat we niet willen dat door koersstijgingen onze CO2-doelstelling sneller bereikt is.’

Eerder deze maand presenteerde Climategate.nl verontrustende analyses over CO2 reducties en de negatieve impact op de economie:

‘Het koste wat kost nastreven van de door de Europese Unie voor 2030 en 2050 goedgekeurde doelstellingen om de CO2-uitstoot te verminderen, zal leiden tot een sterke economische achteruitgang. Deze doelen zijn onmogelijk te bereiken zonder zowel de economie als de individuele vrijheden aan te tasten.

De stijging van de mondiale temperatuur als gevolg van de CO2-emissies van de EU zou in 2030 met slechts 2,5 duizendste van een graad worden verminderd als gevolg van dit beleid. Een strikte uitvoering van dit beleid zou de economie dus voor niets vernietigen.’

Voor het rapport, zie hier.

Dit soort analyses zijn niet aan het PME besteed. Pensioenbaas Uijen in een promotiefilmpje, lopend met een paraplu door het bos:

PME heeft ook voor verschillende beleggingscategorieën, bijvoorbeeld vastgoed en infrastructuur, specifieke reductiedoelstellingen opgesteld. Zo moet de uitstoot op het gebied van vastgoed in 2030 per vierkante meter 40 procent lager liggen dan in 2020. Eerder besloot PME al om beleggingen in primaire steenkoolproductie en olie- en gasproductie uit te sluiten. De vrijgekomen 1,2 miljard euro wordt belegd in de overgang naar hernieuwbare energie.

Bron hier.