LIVESTREAM: Boerenprotest #2 - donderdag 1 december 2022 deel 2

• donderdag 1 december 2022
  • Hun voornaamste eis is dat de provincie stopt met het opleggen van dwangsommen voor zogeheten PAS-melders.

1-12-2022

Waardeer je deze uitzending? Like deze uitzending, abonneer je op het YouTube kanaal en steun de onafhankelijke journalistiek van blckbx met een donatie ➡ https://www.blckbx.tv/doneren Twee weken geleden demonstreerden boeren in Zwolle en overhandigden toen een brief met eisen aan de provinciebestuurders. Het ultimatum van twee weken liep woensdag af, dus trekken zij vandaag opnieuw het land in. Hun voornaamste eis is dat de provincie stopt met het opleggen van dwangsommen voor zogeheten PAS-melders. Als Overijssel hiermee doorgaat, is dit volgens de boeren een vrijbrief voor de overige provincies, met mogelijk gevolgen ongeveer 3.000 boerenbedrijven in Nederland. PAS-melders zijn voornamelijk veehouders die een melding – van bijvoorbeeld een uitbreiding – deden bij de overheid voor de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Zij hoefden dan geen natuurvergunning aan te vragen, maar konden volstaan met deze melding. Toen de Raad van State in 2019 een streep trok door de PAS, bevonden deze boeren zich plotseling in een illegale situatie. Het kabinet beloofde met een oplossing te komen om deze boeren te legaliseren, maar daarvoor moet wel eerst ‘genoeg stikstofruimte’ zijn. De provincie Overijssel wil niet optreden tegen de ‘illegale’ boeren, maar de milieuorganisatie MOB van Johan Vollenbroek diende handhavingsverzoeken in. De provincie heeft hiertegen geprocedeerd, maar verloor die zaak en moet van de rechter dwangsommen opleggen. De dwangsommen kunnen hoog oplopen. Onlangs vertelden Arjan en Liset – als echtpaar de vierde generatie boeren op hun familiebedrijf – aan RTV Oost dat zij ieder kwartaal een dwangsom van 117.000 euro moeten betalen, als zij hun veestapel niet met twee derde verkleinen. Over stichting blckbx: Blckbx is een stichting zonder winstoogmerk die wordt gefinancierd door donaties van haar eigen publiek. Voor de mensen, door de mensen en met de mensen: dát is waar blckbx voor staat. Hoewel we zorgdragen om de kosten zo minimaal te houden, zijn er toch doorlopende kosten om gedegen en professionele content te maken. Denk hierbij aan de techniek, de regie, de redactie, de webredactie en het onderhoud van de studio. Om de continuïteit van blckbx te waarborgen, hebben we daarom jouw hulp nodig. Als je deze uitzending waardeert en de urgentie van Nederlands grootste onafhankelijke nieuwsplatform inziet, dan nodigen we je van harte uit om ons te steunen. Alleen dankzij regelmatige donaties kunnen wij onafhankelijke content blijven produceren en onze reikwijdte vergroten, met als doel om de wereld beter te begrijpen. Voor de mensen, door de mensen en met steeds méér mensen. Doneren kan via https://blckbx.tv/doneren

blckbx