blckbx today #117:

en ons brein

ZIE Hier de uitzending

23-12-2022

Een wet waarmee politieke partijen kunnen worden verboden om 'de democratie te beschermen'. De ogenschijnlijke contradictie stelt Econoom en opiniemaker Robert Valentine, die realiteit lijkt te worden als de Wet Politieke Partijen wordt. De coalitie stemde eergisteren tegen de aanwezigheid van Hugo de Jonge in het debat over de mondkapjesdeal, ondanks zijn actieve rol in de zaak. "In hoeverre is het volk nog vertegenwoordigd?" Dat en meer in blckbx today.

Vrijdag 23 december 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

- Een wet waarmee politieke partijen kunnen worden verboden om 'de democratie te beschermen'. De ogenschijnlijke contradictie stelt econoom en opiniemaker Robert Valentine, die realiteit lijkt te worden als de Wet Politieke Partijen wordt.

- De coalitie stemde eergisteren tegen de aanwezigheid van Hugo de Jonge in het debat over de mondkapjesdeal, ondanks zijn actieve rol in de zaak. "In hoeverre is het volk nog vertegenwoordigd?" vraagt NLP-deskundige Igor van Kaam zich af. Hij ziet een trend waarbij de coalitie steevast oppositieverzoeken blokkeert en daarmee het eigen beleid beschermt.

- Nu de eerste tranche van de Wet Publieke Gezondheid is aangenomen, stellen GroenLinks en PvdA trots te zijn op de "democratische aanpassingen" die ze binnen de wet hebben weten te krijgen. Dat terwijl fundamentele vragen, over bijvoorbeeld de exacte werking van maatregelen, niet worden gesteld. Een bekend mechanisme, stelt Psycholoog Monique Janssen, waarbij media nieuws zo communiceren, dat het menselijk brein terecht komt in een tunnelvisie.

Desk: NLP-deskundige Igor van Kaam, econoom en opiniemaker Robert Valentine en psycholoog Monique Janssen

Presentatie: Sanae Orchi

blckbx