Volgens Geert Wilders is de kans groot dat kabinet over vier maanden valt

• zondag 20 november 2022
  • Categorie: , ,
  •  Geert Wilders stelt dat de kans groot is dat het kabinet na de Provinciale Statenverkiezingen valt.

20-11-2022

Dit naar aanleiding van de meest recente peilingen die laten zien dat het kabinet in de Eerste Kamer geen meerderheid krijgt, zelfs niet met steun van GroenLinks en PvdA.

Over vier maanden gaat Nederland naar de stembus. De Provinciale Statenverkiezingen van 2023 zijn belangrijk omdat de leden van de twaalf Provinciale Staten kiezen wie er in de Eerste Kamer plaats gaat nemen. De huidige peilingen hangen als een donkere wolk boven het kabinet. Waar VVD, D66, CDA en ChristenUnie in de Tweede Kamer nog een meerderheid vormen, gaat dat in de Eerste Kamer niet lukken volgens de meest recente peiling van I&O Research.

Er kan natuurlijk nog veel gebeuren in de komende vier maanden, maar op dit moment zouden de coalitiepartijen samen 23 van de 75 beschikbare zetels halen. Dat is niet genoeg voor een meerderheid en dus wordt het lastig om het regeringsbeleid door te voeren. Zelfs met steun van PvdA en GroenLinks, is er geen meerderheid. Dan heeft men namelijk een totaal van 36 zetels terwijl er 38 zetels nodig zijn voor een meerderheid.

PVV-leider Geert Wilders is logischerwijs erg blij met het nieuws en voorspelt zelfs dat het kabinet gaat vallen: ‘Zoals het er nu uitziet, haalt de coalitie zelfs samen met hun linkse vrienden van GroenLinks en PvdA géén meerderheid in de Eerste Kamer en is de kans groot dat het kabinet valt na de Provinciale Statenverkiezingen. Laat dat werkelijkheid worden, stem massaal PVV!’

Overigens heeft de coalitie op dit moment ook al geen meerderheid in de Eerste Kamer. Ze hebben 32 zetels. Bij de meeste stemmingen lukt het ze tot nu echter wel om de benodigde 38 stemmen te halen.