Ronald Plasterk kraakt harde noten: De sociaaldemocratie heeft cruciale verkeerde keuzes gemaakt

• zaterdag 26 november 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Na elke column die je leest van Ronald Plasterk denk je wanneer gaat hij zijn vertrek als lid bij de PvdA bekend maken.

Mark Jongeneel 25-11-2022

Bijna elke vrijdagcolumn van zijn hand in de Telegraaf snijdt hout. Vandaag legt hij de falende sociaaldemocratie over de knie.

Wij rechtse mensen gunnen normale linkse mensen ook een goede vertegenwoordiging. Helaas zijn nette linkse partijen tegenwoordig extreemlinks van snit. Zij kicken op woke en globalisme. Oog voor de noden van de Nederlandse burger hebben ze niet. De sociaaldemocratie maakt dus verkeerde keuzes en Ronald Plasterk ziet dit ook: '' Consuminderen is een perverse wens van verwende lui. Kernenergie had al veertig jaar geleden ingezet moeten worden; het is de schoonste en veiligste energiebron en wordt (helaas nog steeds) door Greenpeace-activisten tegengehouden, waardoor we nu onnodig veel fossiele brandstoffen gebruiken. Voordeel van kernenergie is bovendien dat de aanslag op natuurgebieden en vervuiling van de horizon veel minder groot is dan met eindeloze windturbines en weiden bedekt met zonnepanelen.'' Toch blijft extreemlinks fel tegenstander van kernenergie. Anders heeft Greenpeace geen bestaansrecht meer.

De combinatie van sociaaldemocratie en immigratie is geen succesverhaal te noemen. ''Immigratie kan niet onbegrensd zijn. Echte vluchtelingen moeten worden opgevangen, idealiter in de regio waar ze vandaan komen, zo nodig in Nederland. Mochten erkende immigranten willen blijven, dan dienen ze, voordat ze Nederlander worden, de grondslagen van onze democratische samenleving te onderschrijven, zoals de Grondwet, moeten ze de Nederlandse taal vaardig zijn en zo nodig bijspijkeren, zodat ze volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving,'' concludeert Ronald Plasterk.

De sociaaldemocratie is de oorzaak van pappen en nathouden en dat de woke-ideologie wortel heeft geschoten in Nederland. Alles wat gek is moet kunnen. Oud links is te tolerant voor intolerantie. Meegaan in die idioterie dat heeft oud links mogelijk gemaakt. Zij hadden in plaats van thee te drinken met extreemlinks vaker met de vuist op tafel moeten slaan. En moeten zeggen: ''Genoeg is genoeg en nu normaal doen!'' Je merkt dat Ronald Plasterk zelf in een richtingenstrijd zit. Hij wil niet bij oud links horen. Alleen hij weet nog niet bij welke andere groepering hij dan moet aansluiten.

DDS