Rechts gaat Rutte op 15 maart verpletteren, dat kan bijna niet anders

• dinsdag 15 november 2022
  • Over vier maanden zijn er Provinciale Statenverkiezingen. Nooit eerder waren de omstandigheden voor de rechtse partijen gunstiger, schrijft Roelof Bouwman.

15-11-2022

Roelof Bouwman (1965) is historicus en journalist. Hij schrijft wekelijks over politiek, geschiedenis en media.

Omdat de farao de Israëlieten niet toestond om Egypte te verlaten, zo lezen we in het Bijbelboek Exodus, werd zijn land getroffen door een reeks rampen. Als ‘de tien plagen van Egypte’ zijn ze de geschiedenis ingegaan. Steekvliegen, veepest, zweren, hagel, sprinkhanen – niets bleef de Egyptenaren bespaard.

Beleven we in 2022 ook in Nederland iets dergelijks? Die gedachte zou zomaar kunnen postvatten.

Rechts wacht af terwijl de politieke rampen zich opstapelen

De maandelijkse inflatiecijfers bereikten dit jaar recordhoogten van ruim boven de 10 procent. Geld verliest in een nooit eerder vertoond tempo zijn waarde. Een ‘normaal’ inflatiecijfer van rond de 2 procent is voorlopig niet aan de orde: in 2023 verwacht het IMF voor Nederland 8 procent geldontwaarding.

Elektriciteit en gas lijken structureel van prijsniveau te zijn veranderd. Maar het prijsplafond dat volgend jaar geldt, is echt tijdelijk, benadrukte minister Sigrid Kaag (D66) van Financiën onlangs.

Er is een reusachtig woningtekort, maar veel zekerheid voor de bouwers is weg. Bouwmaterialen en energie worden steeds duurder en de Raad van State veegde begin deze maand de vrijstelling op stikstofregels van tafel.

De hypotheekrente is de afgelopen maanden in sneltreinvaart verviervoudigd. De meeste experts houden rekening met een verdere stijging. Starters kunnen zodoende minder lenen en huizenbezitters met een hypotheek waarvan de rentevaste periode afloopt, zullen in veel gevallen te maken krijgen met fors hogere woonlasten.

Intussen groeit de Nederlandse bevolking explosief, grotendeels door immigratie. Alleen al in de eerste negen maanden van 2022 kwamen er 191.000 inwoners bij. Slechts met dwangmaatregelen slaagt de regering er nog in voldoende asielopvang te realiseren. Minder druk op de woningmarkt is onder deze omstandigheden een hachelijke zaak en onze verzorgingsstaat zal bij ongewijzigd immigratiebeleid binnen afzienbare tijd kapseizen.

Zijn er sectoren aan te wijzen waar het wél goed gaat?

Er bestaat een groot en groeiend lerarentekort en ongeveer de helft van de schoolgebouwen is verouderd. Volgens cijfers van de Onderwijsinspectie is inmiddels 24 procent van de 15-jarige scholieren functioneel analfabeet.

In De Telegraaf waarschuwde bestuursvoorzitter Joep de Groot van zorgverzekeraar CZ vorige week dat de grenzen van ons zorgsysteem zijn bereikt. ‘Ik kan geen garantie geven dat de zorg altijd voor iedereen toegankelijk is. Sterker nog, ik denk dat ik bijna de garantie kan geven dat het niet zo is.’

Nog meer misère: volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) stijgt het aantal werklozen, hoewel nog niet spectaculair: in het derde kwartaal van dit jaar met gemiddeld 14.000 per maand. Het consumentenvertrouwen, zo becijferde het CBS, was nog nooit zo laag. Zowel over de economie als geheel als over hun eigen individuele situatie zijn Nederlanders pessimistisch.

Voor de partijen rechts van het kabinet gloort historische overwinning

En de reputatie van het kabinet? ‘Het vertrouwen in de regering staat nu op de lage stand van 3,8 van een 10-puntsschaal,’ meldde opiniepeiler Maurice de Hond recent. Van de afzonderlijke ministers hebben er drie een nóg lagere vertrouwensscore: Hugo de Jonge (3,7), premier Mark Rutte (3,6) en vicepremier en hekkensluiter Sigrid Kaag (3,3).

Over vier maanden, op 15 maart 2023, zijn er Provinciale Statenverkiezingen. De coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie kregen in 2019 ruim 37 procent van de stemmen, goed voor 32 zetels in de Eerste Kamer. Zes zetels te weinig voor een meerderheid, maar op veel cruciale momenten bleek Rutte in de senaat te kunnen rekenen op de steun van GroenLinks en de PvdA (samen 14 zetels).

Het kan haast niet anders of de kiezers rekenen op 15 maart af met Rutte en zijn linkse kameraden. Voor de partijen rechts van het kabinet gloort een historische overwinning. Wie zijn stem liever niet geeft aan PVV, FVD of SGP, kan – anders dan in 2019 – ook terecht bij de klassiek-liberale partijen van Joost Eerdmans (JA21) en Wybren van Haga (BVNL) of bij de BoerBurgerBeweging (BBB) van Caroline van der Plas.

Nooit eerder waren de omstandigheden gunstiger. Alles minder dan een electorale aardverschuiving waarbij de coalitiepartijen en de GroenLinks/PvdA-tandem hun senaatsmeerderheid van 46 zetels verliezen, is voor rechts een fiasco. Houd er dan maar mee op.