Nu bevestigt ook Polen: Raket kwam uit de Oekraïne – maar waarom loog Zelensky?

• woensdag 16 november 2022
  • Categorie:
  •  De geloofwaardigheid van de Oekraïense president is in deze nacht in november in ieder geval niet toegenomen.

Nu bevestigt ook Polen: Raket kwam uit de Oekraïne – maar waarom loog Zelensky?

(Vertaling: E.J. Bron)

De Poolse president verklaarde de raketinslag tot een “ongelukkig incident”, dat ons bijna in de Derde Wereldoorlog gestort zou hebben. En veel Europeanen vragen zich nu af: Waarom heeft de Oekraïense president Zelensky direct Rusland beschuldigd?

Ook de Poolse staatsleiding spant zich nu duidelijk in om te de-escaleren: zo zei de Poolse president nu duidelijk dat de in het oosten van het land terechtgekomen raket weliswaar in Rusland geproduceerd zou zijn, maar dat er geen bewijzen voor zouden bestaan dat die ook van daaruit afgevuurd zou zijn. Volgens president Andrzej Duda zou het om een “ongelukkig incident” gaan.

Daarmee bevestigt de Poolse regering meldingen van militaire deskundigen, die meerdere foto´s van de veilig gestelde resten van de op het erf van een boerderij ontplofte raket hebben geanalyseerd: vermoedelijk werden de bewoners gedood door twee S-300-luchtafweerraketten. Alleen al op grond van hun maximale reikwijdte van 150 tot 200 kilometer kunnen deze S-300-raketten niet uit Rusland afgevuurd zijn – het dorp Przewodow ligt namelijk zes kilometer van de grens met de Oekraïne verwijderd en 598 kilometer van de Russische grens.

Zelensky zei: “Russische raketten op Polen – we moeten handelen”

Op de sociale media platforms wordt nu echter emotioneel gediscussieerd over het optreden van Volodymyr Zelensky in een videoboodschap kort na de raketinslagen in Polen: zo heeft de Oekraïense president direct en zonder het onderzoeksresultaat af te wachten Rusland beschuldigd het “NAVO-land Polen aan te vallen”. Zelensky zei ook: “De terreur is niet tot onze grenzen beperkt, Russische raketten hebben nu ook Polen getroffen. Men vuurt dus raketten op NAVO-gebied af. Het is een Russische raketaanval op onze collectieve veiligheid! Dat is een escalatie. We moeten handelen!”

Of de president heeft heel bewust de onwaarheid per videoboodschap verbreid – of Zelensky werd door zijn staf verkeerd geïnformeerd. In ieder geval zou het met miljarden uit Europa ondersteunde staatshoofd daarover vandaag een verklaring moeten afleggen: per slot van rekening werd zijn mening ook door grote kranten zoals de “BILD” overgenomen, die daarmee de geur van de komende Apocalyps verbreidden.

Heel Europa kan zich in dit geval bij de bezonnen leiding van het Witte Huis bedanken: het eerste belangrijke signaal “veilig” in deze dramatische uren kwam dinsdagavond van de staf van adviseurs van de Amerikaanse president. Joe Biden verklaarde snel dat de raketten “tamelijk zeker” niet vanaf Russisch grondgebied werden afgevuurd.

Bron:
    exxpress.at

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)