[LIVE] Debat over aanpak stikstofprobleem / advies Johan Remkes - Tweede Kamer Stikstofdebat

• donderdag 3 november 2022
  • Categorie: , ,
  •  LIVE Tweede Kamer

3-11-2022

Live: Debat over het advies van de heer Remkes naar aanleiding van de gesprekken over de aanpak van het stikstofprobleem. Sprekerslijst: 1. J.F. Klaver GroenLinks 4 min 2. S.M. Beckerman SP 4 min 3. L. Vestering PvdD 4 min 4. C.A.M. van der Plas BBB 4 min 5. J. Thijssen PvdA 4 min 6. T.C. (Tjeerd) de Groot D66 4 min 7. W.R. van Haga Groep Van Haga 2 min 8. A. Kops PVV 4 min 9. P.A. Grinwis ChristenUnie 4 min 10. M. Koekkoek Volt 4 min 11. S.R.T. van Baarle DENK 4 min 12. P.H. Omtzigt Omtzigt 2 min 13. D.G. Boswijk CDA 4 min 14. D.J. Eppink JA21 4 min 15. A.A.H. van Campen VVD 4 min 16. R. Bisschop SGP 4 min 17. G.F.C. van Meijeren FVD 4 min Voorzitter: Vera Bergkamp. Vak K: Ministers Christianne van der Wal en Piet Adema. De Tweede Kamer debatteert op donderdag 3 november over de aanpak van het stikstofprobleem zoals Johan Remkes die heeft voorgesteld. Ministers Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) en Piet Adema (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) komen hiervoor naar de Kamer. Rapport Remkes Johan Remkes presenteerde op 5 oktober 2022 het rapport Wat wel kan: uit de impasse en een aanzet voor perspectief. Aanleiding voor het rapport vormden de protesten na aankondiging van de stikstofmaatregelen van het kabinet. Remkes hield de afgelopen zomer gesprekken met het kabinet, medeoverheden, de agrarische sector en andere belanghebbende organisaties. Doel van de gesprekken was om weer tot een verstandhouding te komen waarbij een duurzame toekomst voor agrarische ondernemer en het landelijke gebied centraal staan. Aanbevelingen In het rapport vat Remkes het stikstofvraagstuk feitelijk samen, analyseert hij hoe de impasse is ontstaan en doet hij 25 aanbevelingen voor een betere aanpak. In een hoorzitting op 12 oktober lichtte hij zijn rapport toe aan de Kamerleden van de commissie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Kabinet Twee dagen later stuurden ministers Van der Wal en Adema een reactie naar de Tweede Kamer. Zij geven aan dat het kabinet de denklijnen en aanbevelingen uit het rapport van Remkes omarmt. Er wordt gewerkt aan een korte termijn aanpak voor vergunningverlening en een akkoord met afspraken over de toekomst van de landbouw, schrijven zij. Op de agenda van het plenaire debat staan onder meer de aanpak van de zogenoemde piekbelasters en de rekenfout van het RIVM in de lijst van top 100 ammoniakuitstoters. Uitspraak Raad van State Kamerlid Klaver (GroenLinks) vroeg tijdens een extra regeling van werkzaamheden op 2 november het kabinet nog voor het debat te reageren op de uitspraak van de Raad van State in de zaak over het zogenoemde Porthos-project. In deze uitspraak staat dat de bouwvrijstelling stikstof niet voldoet aan het Europese natuurbeschermingsrecht. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State constateert dat de bouwvrijstelling niet gebruikt mag worden bij bouwprojecten. ------------------------------------ Laatste video's: ------------------------------------ Bedankt voor het kijken & vergeet niet te abonneren voor uw dagelijkse dosis politiek Abonneren op Arnews ▶ https://bit.ly/2V7xP3O Twitter, korte filmpjes ▶ https://twitter.com/ArnewsNL Studio Arnews: https://twitter.com/ARnewsNL/status/1... Arnews steunen: https://arnews.nl/steun-arnews/ Na verwerking verschijnen alle livestreams in een afspeellijst; https://www.youtube.com/playlist?list... ------------------------------------ Disclaimer Iedereen is hier vrij om zijn mening te uiten, zonder een ander daar persoonlijk mee lastig te vallen. Zelfpromotie & dreigementen zijn niet toegestaan! Ik wil iedereen de mogelijkheid geven zich te uiten maar hou het leuk. Als je het niet eens bent met elkaar, blokkeren kan via de puntjes naast iemands bericht. In verband met ieders eigen veiligheid en mijn verantwoordelijkheid kan ik geen links toestaan in de chat. ------------------------------------ U bent vrij om deze beelden te delen. Bedankt voor het kijken. ------------------------------------ BRON: Tweede Kamer Arnews, voor uw dagelijkse dosis politiek ▶ https://bit.ly/2V7xP3O