Kritiek over energie: ’Het gaat óver ons, dus werk ook mét ons’

•  Hollands Koon - Anna Paulowna -  Hollands Kroon doet beroep op provincie

Lars van der Bel  10-11-2022

Kritiek over energie: ’Het gaat óver ons, dus werk ook mét ons’

De gemeente Hollands Kroon heeft een eerste reactie afgegeven richting de provincie als het gaat om de Concept Energievisie Noord-Holland Noord. De boodschap: het gaat over ons, en dus ook met ons.

Dat gebeurde begin deze week in Alkmaar op een bijeenkomst waar alle betrokken gemeenten waren uitgenodigd door de provincie. De bijeenkomst was vooral bedoeld om nog eens te informeren over wat de provincie precies van plan is, en om vervolgens eerste reacties te inventariseren.

Vanuit de gemeente Hollands Kroon liggen de reacties voor het oprapen, nu het college en de gemeenteraad al hun ongenoegen hadden uitgesproken over plannen die ze via de krant moesten vernemen. Het grootste bezwaar vanuit de gemeente: zorg ervoor dat mensen kunnen participeren bij de planvorming.

Lilian Peters, wethouder klimaat en openbare ruimte, was namens de gemeente aanwezig. Haar commentaar op het bekritiseerde optreden van de provincie: „Het gaat over ons, en dus ook met ons. We hebben aangegeven intensief betrokken te willen zijn.”

Zienswijze

,,Voor 1 december moeten we een zienswijze op de Energievisie indienen bij de provincie. Daarin nemen we mee wat de raad ons heeft meegegeven aan commentaren. Pas daarna volgt een meer inhoudelijke discussie.”

,,De plannen lijken concreet, maar dat zijn ze nog niet: ze zijn nog niet vastgesteld. Wat we nu gaan doen is die participatie organiseren, zodat burgers bij ons aan kunnen geven wat zij erover denken.”

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

"Naast de milieubesparende effecten die de plannen uitspreken, zullen de waterstoffabrieken, hoogspanningskabels en mega-transformatorstations zoals ze nu zijn ingetekend immers weinig inwoners van Hollands Kroon kunnen bekoren."
    Kennelijk is het bij de bestuurders van zowel Gemeente als Provincie nog niet ingedaald dat er geen sprake is van 'Milieubesparende effecten. Waterstof is niet groen, blauw of grijs, dus schoon (hangt er vanaf hoe het geproduceerd wordt) en het hele elektriciteitsnet verzwaren tegen gigantische kosten(door de burger betaald) heeft alleen te maken met de idiote maatregelen die genomen zijn om de mensen van het gas af te dwingen om ze later elektrisch te laten verwarmen, koken, autorijden enz. . Immers, de benodigde stroom zal nooit opgewekt kunnen worden door vervuilende windmolens of zonnepanelen want daarvoor zullen kolen, gas, olie of vervuilende biomassa centrales nodig zijn. Of denken de bestuurders dat 24 uur per dag de zon schijnt of de wind windkracht 5 a 6 is? Erg slim zijn bestuurders niet maar zo dom kunnen ze toch ook weer niet zijn.