Jenny Douwes: ‘Remkes moest boeren met kluitje in riet sturen’

• zaterdag 19 november 2022
  • ‘hoe een radicale voorhoede vat krijgt op de samenleving’

19-11-2022

JENNY DOUWES kreeg in november 2017 landelijke bekendheid als het gezicht van de ‘Blokkeerfriezen’, die met hun auto’s de activisten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) tegenhielden. Op weg naar Dokkum werd de bussen met activisten kort na het binnenrijden van Friesland het verder rijden onmogelijk gemaakt. Sympathie, maar ook taakstraf Er was onder het publiek veel sympathie voor de actie van de ‘Blokkeerfriezen’, maar de meeste media keurden de actie af, evenals burgemeester Marga Waanders van Dokkum en het Openbaar Ministerie. Jenny Douwes was niet bij de actie aanwezig, maar kreeg in hoger beroep net als andere ‘Blokkeerfriezen’ een taakstraf van 90 uur. In gesprek met Coen de Jong, schrijver van ‘WOKELAND’ Jenny Douwes wordt in deze aflevering van Wynia’s Week TV geïnterviewd door schrijver en publicist COEN DE JONG van wie dezer dagen het nieuwe boek WOKELAND verschijnt. Dat boek gaat over ‘hoe een radicale voorhoede vat krijgt op de samenleving’ en daarin spelen de leiders van KOZP een centrale rol. Meer over ‘Wokeland’ HIER https://www.wyniasweek.nl/product/wok... Woke in Friesland? Jenny Douwes is onderneemster. Ze is actief in de culturele vereniging Jongfryske Mienskip die ijvert voor de Friese taal en cultuur. In het interview met Coen de Jong vertelt ze over hoe ‘de regio’ de Haagse politiek ervaart, over gevoelens die leven rond het stikstofbeleid, het willen uitkopen van boeren en over het dalende vertrouwen in de Haagse politiek. Johan Remkes zou het allemaal gaan oplossen voor het kabinet-Rutte, maar de onvrede en het protest blijven. En: is ‘woke’ ook in Friesland doorgedrongen? Het gesprek van Coen de Jong met Jenny Douwes is HIER [link] te horen als podcast. Wynia’s Week is er iedere week twee keer, 104 keer per jaar. Wynia’s Week heeft de formule van de toekomst: geen betaalmuur, maar voor iedereen vrij toegankelijk. Alles wordt vrijwillig gefinancierd door de donateurs: lezers, kijkers en luisteraars die onze artikelen, video’s en podcasts niet willen missen. Doet u mee? Hartelijk dank!