Besluit ’windmolenreferendum’ moet over

• Categorie: , ,
  • Haarlem - Politiek bepaald door ’arrogantie en superioriteitsgevoel’

Peter Schat 8-11-2022

Of er toch een ’windmolenreferendum’ komt in Noord-Holland, gaan Provinciale Staten op 19 december besluiten. Volgende week maandag bespreken de fracties in het presidium of er nog een behandeling in een Statencommissie aan vooraf moet gaan.

Afgelopen mei verwezen de Staten het referendumverzoek van tegenstanders van windmolens, verenigd in de stichting Windalarm, naar de prullenbak. Die wilden de Noord-Hollanders een uitspraak vragen over in stand houden van de ’600-meterregel’. In deze provincie geldt namelijk de ’eigen’ regel dat windmolens minimaal 600 meter van kwetsbare bebouwing af moeten staan. Noord-Holland wil nu echter van die uitzondering af en zich conformeren aan de landelijke richtlijn van 300 meter.

De indieners maakten bezwaar en vonden gehoor bij de Hoor- en Adviescommissie. Het besluit van mei moet uit de prullenmand. Dat ging met niet mis te verstane bewoordingen: ’De politieke sfeer die er heerst, is er blijkbaar een van een verheven arrogantie en gevoel van superioriteit, waarbij niet meer gekeken hoeft te worden naar de inhoudelijke juistheid van argumenten’, aldus de commissie.

Op die manier kunnen de partijen die de meerderheid hebben in de Staten, elk politiek onwelgevallig referendumverzoek negeren. ’Dit is direct de grootste reden om dit referendum wel te houden’, aldus de commissie recent, daarmee de Provinciale Staten voor het blok zettend. De commissie is het bovendien ook niet eens met het argument, dat zonder loslaten van de 600-metergrens de energietransitie mislukt.

De Staten zetten dus voor 19 december op de agenda, of ze dit oordeel van de Hoor- en Adviescommissie ook naast zich neer gaan leggen, of het besluit van afgelopen mei herroepen en besluiten dat er wel een referendum komt. Maar ondertussen die 600-metergrens wel verkleinen tot 300 meter.

Een derde optie is de stap naar 300 meter met terugwerkende kracht op te schorten zolang de bevolking zich niet heeft uitgesproken. De provincie voorziet dat dit de rechtszekerheid en het vertrouwensbeginsel ernstig schaadt en dat de financiële gevolgen onoverzienbaar zijn.

Het is voor het eerst dat een provinciale referendumverordening zo ver is ’uitgeprobeerd’. Het doet betrokkenen inzien, dat zij voor verbetering vatbaar is. Maar eerst deze lopende kwestie maar eens afwikkelen, daarna kijken hoe het met de verordening verder moet.

Noordhollands Dagblad