Omtzigt: 'Wenselijk dat WEF en koningshuis alle banden verbreken'

• zondag 23 oktober 2022
  • Categorie: , ,
  •  Woensdag stemde de Tweede Kamer over een FVD-motie om de wens uit te spreken dat het koningshuis alle banden verbreekt met het WEF.

20-10-2022

Weliswaar werd de motie verworpen, maar toch ontpopte er zich een aantal opvallende voorstanders: Kamerlid Pieter Omtzigt, BBB en SP.

Zover bekend, heeft Kamerlid Pieter Omtzigt zich nog niet eerder openlijk zorgen gemaakt over de toenemende invloed van de denktank World Economic Forum (WEF) op de Nederlandse politiek. Wel noemde hij het WEF in 2020 nog 'waar de elite jaarlijs in Davos vergadert'.

Ook BBB en SP hebben zich tot nu toe niet openlijk uitgesproken over het WEF. Wel beet BBB-voorvrouw Caroline van der Plas eerder dit jaar fel van haar af toen een mevrouw haar ervan verdacht in de Tweede Kamer te zijn bracht door het WEF: 'Alsjeblieft, bespaar me die onzin de volgende keer. Elke dag krijg ik die nonsens op mijn tijdlijn en dan gaat bij mij het licht uit.'

Toch stemden Kamerlid Omtzigt, BBB en SP donderdag mee met een ingediende motie van FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen. De motie ging over 'het uitspreken dat het wenselijk is dat het koningshuis alle banden met het World Economic Forum verbreekt'. Andere meestemmers waren natuurlijk FVD zelf, en daarnaast PVV en BVNL.

Dezelfde dag stemde de Tweede Kamer ook over een andere WEF-motie van FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen. Deze motie ging over 'het verbreken van alle banden met het World Economic Forum'. Dezelfde partijen - FVD, PVV, BVNL, BBB en SP - stemden ook hierin mee, behalve Omtzigt.

Toch werden beide moties verworpen: de hele coalitie stemde tegen, eveneens de andere Kamerfracties. Ook SGP stemde tegen, terwijl afgelopen juni SGP-Kamerlid Chris Stoffer nog zijn zorgen uitsprak over de toenemende invloed van het WEF.

Hoewel Omtzigt dus niet meestemde bij beide moties, kan zijn stemgedrag wel rekenen op de nodige verbazing. SGP-lid Johan de Leeuw schrijft : 'Bijzonder dat Omzigt zich hierin laat mee slepen.'