Omtzigt pakt Rutte aan: "Parlementair advocaat zegt dat wet op drie punten is overtreden"

• woensdag 12 oktober 2022
  • Categorie: , ,
  • Het Kamerlid vreest verder voor de toekomst.

Bart Reijmerink 12-10-2022

Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt kwam tijdens het begrotingsdebat Algemene Zaken nog even terug op het feit dat premier Mark Rutte handmatig al zijn sms-verkeer verwijdert. Volgens Omtzigt overtreedt Rutte niet alleen de wet, maar creëert de premier ook problemen voor zijn toekomstige opvolgers.

"Het is goed dat de premier nog even z'n smsjes afmaakt," begon Omtzigt zijn rede, verwijzend naar het feit dat de premier nog op zijn telefoon zat in vak K.

"Het is een kleine begroting in het centrum van de macht. Toch worden er op het ministerie van Algemene Zaken besluiten genomen over tientallen miljarden. Er worden relaties onderhouden met buitenlandse staten en er worden besluiten genomen over corona, mensenrechten en lockdowns. Het is belangrijk dat het ministerie zich aan de wet houdt en dat de archieven op orde zijn. Een van de conclusies na de val van het kabinet was dat de informatiehuishouding op orde gebracht moest worden, dat de wetten en regels moesten kloppen en dat er toezicht moest zijn. Dat stond in de brief van januari, na het aftreden. Er kwam een aanvalsplan, maar het gaat niet."

Omtzigt verwijst vervolgens naar enkele experts die hard oordelen over de werkwijze van de premier: het zou namelijk strafbaar zijn, aangezien hij wetten overtreedt.

"De parlementaire ondervragingscommissie zag dat er geen notulen bijgehouden worden. Wat betreft de hotspot corona weten we niet of de Catshuisstukken erin zitten. Daar werden de belangrijke besluiten genomen. Twee hoogleraren maakten gehakt van de sms'jes. De parlementair advocaat zegt dat de wet op drie punten overtreden is. Er is een rechterlijke uitspraak die zegt dat de sms'jes met Unilever bewaard hadden moeten worden. En nu hebben we een inspectierapport dat zegt dat het ministerie zich niet aan de wet houdt."

Het Kamerlid vreest verder voor de toekomst. Als er geen archief is bijgehouden over de handelswijze van Rutte, dan heeft Nederland in de toekomst een probleem.

"Ik probeer het mij voor te stellen. Ooit komt er een dag waarop er een nieuwe minister-president komt in het Catshuis en op het ministerie van Algemene Zaken. Die ziet een leeg bureau. Die doet de archiefkast open en ziet een lege archiefkast, want ja, notulen maken we niet. Die pakt het telefoontje dat daar ligt en ziet dat er geen sms'jes op staan. Die hoefden niet meer gewist te worden, want dat waren ze al. Dat klinkt leuk, maar dat betekent dat we geen historisch archief hebben. En als een premier dan per ongeluk ergens geen herinnering aan heeft, kunnen we niet meer kijken hoe dingen gelopen zijn. Dan kunnen we het beleid niet reconstrueren en dan kunnen we niet zien waarom bepaalde regels niet nageleefd zijn. Mijn vraag aan de minister-president is: wil hij bevorderen dat de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed een speciale inspectie doet naar het archief van het ministerie van Algemene Zaken, inclusief het corona-archief?"

3 punten maar?

"Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt kwam tijdens het begrotingsdebat Algemene Zaken nog even terug op het feit dat premier Mark Rutte handmatig al zijn sms-verkeer verwijdert."

Die smsjes kun je via een gerechtelijk bevel zo opvragen bij de provider.