Nieuwe afspraken met omwonenden over Kooyhaven krijgen een juridisch sausje

• zondag 23 oktober 2022
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER - Nieuwe afspraken met omwonenden van Kooyhaven worden met een juridisch sausje verwerkt in het bestemmingsplan en het convenant met de omwonenden.

Delano Weltevreden 23-10-2022

Dat staat in de laatste rapportage van Port of Den Helder aan de gemeente. Bedrijventerrein Kooyhaven ligt op het grondgebied van de gemeente Hollands Kroon en is eigendom van Port of Den Helder. PODH en de gemeente Hollands Kroon onderzoeken nu hoe de nieuwe afspraken juridisch moeten worden vertaald naar het bestemmingsplan en het convenant.

Het huidige convenant en het bestemmingsplan belemmeren de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Bedrijven die belangstelling hebben, kunnen daar niet heen omdat de regels dat niet toestaan. Zo mag brandstoffenhandel Avia Marees daar geen groot brandstoffendepot neerzetten.

Op verzoek van de gemeentebesturen van Den Helder en Hollands Kroon en de directie van het havenbedrijf, hebben de omwonenden zich wat soepeler opgesteld. Dertig van de eenendertig omwonenden gaan akkoord met acht van de door PODH voorgestelde aanpassingen. De buurt wil op Kooyhaven echter absoluut geen bedrijven hebben die werken met gevaarlijke stoffen. Ook de opslag van baggerspecie op het bedrijventerrein zien de omwonenden niet zitten. Daarnaast mogen de kavels niet worden volgebouwd.

Groene afscheiding

De omwonenden eisen ook een groene afscheiding voor de bewoners langs de rijksweg en in het buurtschap bij de Kooybrug. Zij zouden het verder toejuichen als een alternatieve invulling van Kooyhaven wordt onderzocht. Bijvoorbeeld een woonwijk met jachthaven en huisvesting voor arbeidsmigranten.

Eerder liet havendirecteur Jacoba Bolderheij weten dat zij blij is met de medewerking van de omwonenden. ,,Ik ben er zeker van dat we, met de dialoog die we nu hebben met de bewoners, het vestigingsklimaat kunnen verbeteren en we zetten het gesprek door met elkaar.’’

De raadscommissie bestuur en middelen praat maandagavond 24 oktober over de laatste rapportage van het havenbedrijf.

NoordhollandsDagblad

Ga in gesprek met dergelijke lieden en ambtenaren en achter je rug om naaien ze je waar je bij staat. Er zijn in het verleden bindende afspraken gemaakt en dat de bewoners enigszins willen toegeven vanwege nieuwe plannen getuigt van de wil om mee te werken maar Jacoba Bolderheij zal wel weer het onderste uit de kan willen.