Meer dan 900 ondernemingen in Nederland zijn van Chinezen

• dinsdag 4 oktober 2022
  • We zijn te veel van China afhankelijk, en we moeten deze afhankelijkheid snel verminderen.

Meer dan 900 ondernemingen in Nederland zijn van Chinezen

(Door: Reinhard Werner – Vertaling: E.J. Bron)

Peking heeft van Nederland het doel van een verstrekkend rondje shoppen gemaakt. In meer dan 900 ondernemingen komen de meerderheidseigenaren uit China.

Voor het communistische regime in China behoort Nederland tot de favoriete doelen van zijn pogingen economische invloed te krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van “RTL Nieuws” en “Follow the Money”. Inmiddels zouden 903 Nederlandse ondernemingen voor minstens 50% eigendom zijn van Chinese moedermaatschappijen of van de Chinese staat. Economie in het buitenland is onderworpen aan een strikte controle van de staat in het het machtsbereik van het communistische regime. Daarom controleert en beïnvloedt deze ook investeringen van niet staatsondernemingen.

Nederland in de top-4 van het Chinese investeringsbelang in de EU

Naast het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gold Nederland als belangrijkste doel op het gebied van de economische invloedspolitiek. Tussen 2018 en 2021 ging meer dan 90% van de Chinese investeringen in Europa naar een van deze vier landen.

In Nederland interesseren de door het communistische regime gecontroleerde investeerders zich vooral voor drie bepaalde gebieden. Behalve de haven van Rotterdam zijn dat de telecommunicatie en de energiesector. De Nederlandse geheime dienst AIVD en China-deskundigen maken zich zorgen. Er dreigen beïnvloeding op sleutelgebieden en spionage.

Volgens Jonathan Holslag van de Vrije Universiteit in Brussel wordt het aantal ondernemingen, waarin Chinese spelers een bepaalde invloed uitoefenen, een probleem. Dat het ondertussen zo veel zouden zijn, zou het “voor de regering tamelijk moeilijk maken hen permanent te bewaken”.

Communistische Partij van China wil grip op de logistieke ketens

Volgens de “NL Times” bezitten Chinese investeerders meerdere grotere containeromslagondernemingen in de Rotterdamse haven. Eentje daarvan is COSCO, die tot de grootsten in de containerscheepvaart tussen China en Europa behoort.

Bovendien vestigen Chinese Hightech-Startups strategisch in de omgeving van Technische Universiteiten. Op de capus van de TU Utrecht bijvoorbeeld zouden zich al minstens acht e ondernemingen bevinden, die zich concentreren op Higtech-kennis.

Volgens Holslag is het het doel van het Chinese regime van de Communistische Partij om vroegtijdig Europese technologie en kennis uit wetenschap en onderzoek over te nemen. Daar zouden nog andere gevaren bij komen:

China heeft toegang tot onze markt en wil deze logistieke ketens langzamerhand domineren. Dat kunnen we niet gewoon laten gebeuren. Hier is een zekere voorzichtigheid op z´n plaats.”

Nederland dreigt via hernieuwbare energieën afhankelijk te worden

De politicoloog bevestigt bovendien waarvoor critici de Duitse energiepolitiek al jarenlang waarschuwen: een eenzijdige oriëntering op hernieuwbare energiedragers zou de langdurige afhankelijkheid van Rusland door een nog grotere door China kunnen vervangen.

Daar worden niet alleen zeldzame aarde gedolven en wezenlijke technische bestanddelen van wind- en zonnepanelenparken geproduceerd. China is ook betrokken bij de hernieuwbare energiebranche in Europa zelf. Zo exploiteert de onderneming Chint Solar bijvoorbeeld 13 zonnepanelenparken in Nederland, die op dit moment 160.000 huishoudens van stroom voorzien. Nog eens zes zonnepanelenparken zijn in ontwikkeling. Nu al zijn 14 Chinese ondernemingen ter plaatse op dit gebied bezig, dat door Nederland als “vitale infrastructuur” wordt gedefinieerd.

Daarbij komen al 25 ondernemingen op de gebieden geldtransitie, internet- en datadiensten evenals IT en communicatie. Holslag beschouwt deze dominantie op wezenlijke gebieden van de infrastructuur als gevaarlijk en waarschuwt:

We zijn te veel van China afhankelijk, en we moeten deze afhankelijkheid snel verminderen. Anders zullen we er later een veel te hoge prijs voor betalen, zoals we dat nu met Rusland doen.”

Bron:
    epochtimes.de