Kritiek Pieter Omtzigt na besluit Vera Bergkamp aangifte te doen na lek onderzoek Arib

• maandag 3 oktober 2022
  • Verhoudingen zijn zoek.

3-10-2022

Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp gaat maandag aangifte doen van het lekken rondom het onderzoek naar de zaterdag opgestapte Khadija Arib. Woensdag lekte uit dat Bergkamp een onderzoek naar de voormalig voorzitter van de Tweede Kamer had ingesteld, zonder haarzelf daarover te informeren. Arib voelde zich daarmee voor de bus gegooid door D66'er Vera Bergkamp. Kamerlid Pieter Omtzigt uit ondertussen felle kritiek rondom het besluit om aangifte te doen.

'Ik ben veel gewend, maar de (anonieme) dolkstoten van de laatste dagen hebben ertoe geleid dat ik niet langer wens aan te blijven als Kamerlid', schreef Arib in een verklaring over haar aftreden als Kamerlid.

Zaterdagavond meldt Arib in een verklaring dat er ’grote schade is toegebracht’ aan haar ’als persoon’. 'Ik ben bereid veel te verdragen, maar ieder mens heeft zijn grens.' In het bericht laat ze weten de steun van Kamerleden Pieter Omtzigt, Nicki Pouw-Verweij, Caroline van der Plas, Lilian Marijnissen, Esther Ouwehand en Renske Leijten, die het presidium om opheldering hadden verzocht, erg te waarderen.

Donderdag verscheen Arib in de Tweede Kamer, en sprak ze met de pers. Het Kamerlid ging toen verder in haar beschuldigingen en stelde dat er sprake was van een 'lastercampagne' van Bergkamp tegen haar. Dit zou volgens Arib niet de eerste keer zijn: "Dat deed zij ook in de aanloop naar de verkiezing van de nieuwe Kamervoorzitter [in februari 2021]."

Arib heeft verder gezegd dat Bergkamp actief op zoek ging naar klachten. Dit zou vanaf afgelopen juli zijn gebeurd, toen Arib werd verkozen als voorzitter van de Tijdelijke commissie Corona. Deze commissie gaat de parlementaire enquĂȘte voorbereiden naar het coronabeleid.

Arib heeft gezegd dat zij haar functie als voorzitter zal behouden, en dat zij niet zal meewerken aan het aangekondigde onderzoek.

Bergkamp gaat nu dus aangifte doen tegen het lekken van informatie rondom het onderzoek.

"Het presidium heeft zaterdagochtend besloten aangifte te doen vanwege het lekken van vertrouwelijke informatie," staat in een verklaring. "De voorzitter doet maandag namens het presidium aangifte. Het presidium stuurt de Tweede Kamer uiterlijk maandag een brief over het proces rondom het voorgenomen onderzoek."

Op het lekken van vertrouwelijke informatie staat maximaal een jaar gevangenisstraf of een geldboete van 22.500 euro. Doorgaans lukt het niet om een schuldige aan te wijzen.

Kamerlid Pieter Omtzigt laat weten dat hij kritiek heeft op de aangifte. Zo vindt hij dat de aangifte eerder had moeten plaatsvinden - en daarmee voor het besluit van Arib om af te treden als Kamerlid. Ook stellen critici dat het er alle schijn van heeft dat de aangifte vooral bedoeld is om het eigen hachje van Bergkamp te redden, niet om de dader te vinden die heeft gelekt.

Omtzigt schrijft: "Deze aangifte is terecht, maar  het presidium had het donderdag al moeten doen." Hij voegt toe: "Tot nu toe informeert het presidium de pers en niet de Kamer. Ook nu weer. (Het gelekte stuk uit het presidium kwam in de pers). Verhoudingen zijn zoek."

NieuwRechts