Kaag: internationale benoeming als spin in het web voor klimaatverandering

• dinsdag 18 oktober 2022
  • Categorie:
  • Minister Kaag van Financiën is per 1 april 2023 co-voorzitter van de Coalition of Finance Ministers for Climate Action (CFMCA).

18-10-2022

Kaag: internationale benoeming als spin in het web voor klimaatverandering

Van een onzer correspondenten.

Minister Kaag van Financiën is per 1 april 2023 co-voorzitter van de Coalition of Finance Ministers for Climate Action (CFMCA). Dat is vorige week bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst en marge van de jaarvergadering van het IMF en de Wereldbank.

De benoeming vloeit niet voort uit een roulerings-systeem, maar kan daarom eerder worden gezien als een internationale erkenning van haar financiële expertise, gekoppeld aan haar dossierkennis op het terrein van klimaatverandering.

De coalitie richt zich onder andere op het stroomlijnen van beleid van ministeries van Financiën met het oog op de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs.

De Rijksvoorlichtingsdienst meldt dat het gaat om:

‘Maatregelen die leiden tot effectieve beprijzing van broeikasgassen en zorgen dat klimaatverandering een plaats krijgt bij het maken van macro-economisch beleid, fiscale planning, budgettering, publieke investeringen en inkoop. Ook aanpassingen aan klimaatverandering en de rol van private financiers krijgen bij al deze activiteiten de aandacht.’

Kaag benadrukt in speeches voor internationaal gehoord steeds vaker de door haar waargenomen enorme klimaatcrisis waar de wereldbevolking onder zou lijden. Zoals onlangs te Brussel met het diepzinnige:

‘Brengt de aarde nu onze plannen in de war, zoals God in het verhaal van de Toren van Babel?’

‘We moeten ons als mens niet in het centrum van het heelal plaatsen’.

Ze heeft als doel om aankomende 2 jaar samen met de minister van Financiën van Indonesië als andere co-voorzitter het werk van de Coalition of Finance Ministers for Climate Action nog meer impact geven en meer landen te betrekken bij het werk van het platform.

De paradox van haar politieke loopbaan is, naarmate zij minder vertrouwen krijgt in de landelijke peilingen – ze stond als laagste bij een onderzoek op Prinsjesdag jongstleden – zij meer prestigieuze banen in de schoot krijgt geworpen.

Bronnen hier en hier.