‘D66 vermorzelt haar grondbeginselen!’ stelt columnist Ab Gietelink

• vrijdag 7 oktober 2022
  • Categorie:
  •  ls D66 haar kroonjuwelen bij het grofvuil zet en FVD-voorman Thierry Baudet de grondrechten moet verdedigen, in wat voor absurd theater zijn we dan terechtgekomen? vraagt columnist Ab Gietelink zich af.

6-10-2022

ZIE HIER de uitzending

Gietelink groeide op in een D66-gezin. En hoewel hij ‘kritischer en progressiever was dan de vrijzinnige middenklasse-moraal van D66’, voelde hij altijd een bepaalde verwantschap met de partij. “Het openbreken van de winkelsluitingswet in de jaren ‘90 heeft mijn leven in ieder geval vrijer en aangenamer gemaakt,” zegt hij. Toch moet hij nu vaststellen dat het op cruciale punten fout is gegaan met de liberaal-democraten. “Uw idealen zijn de afgelopen jaren gedegenereerd en verdampt, mevrouw Kaag,” richt hij zich tot de partijleider.

Gietelink constateert dat het ‘redelijke alternatief’ van D66 tegenwoordig allerminst redelijk is en al helemaal niet alternatief. “En wat is er liberaal aan het inrichten van een virologische dictatuur, waarin critici de mond worden gesnoerd en burgerrechtenactivisten geïntimideerd?” vraagt hij zich af. Om maar te zwijgen over de democratische grondbeginselen. De democraten draaiden het ooit zo gewenste referendum eigenhandig de nek om, dat nu juist fervent wordt verdedigd door Baudet.

Naast dat Gietelink de degeneratie van de partij-idealen genadeloos blootlegt, gaat hij ook in op het persoonlijk functioneren van Kaag, leider van de partij die zegt te staan voor open debat, begrip en verdraagzaamheid. “Waarom loopt u dan weg na een losse opmerking van FVD-leider Thierry Baudet? Bent u niet wat overgevoelig, mevrouw Kaag?” Gietelink omschrijft het weglopen van het kabinet bij de speech van Baudet als een volstrekt overtrokken reactie, waarvan velen dachten: “Loop weg, blijf weg en wandel even door naar Paleis Noordeinde om jullie ontslag in te dienen bij de Koning.”

Over stichting blckbx

Blckbx is een stichting zonder winstoogmerk die wordt gefinancierd door donaties van haar eigen publiek. Voor de mensen, door de mensen en met de mensen: dát is waar blckbx voor staat.

Hoewel we ervoor zorgen dat we de kosten zo minimaal mogelijk houden, zijn er toch doorlopende kosten om gedegen en professionele content te maken. Denk hierbij aan de techniek, de regie, de redactie, de webredactie en het onderhoud van de studio. Om de continuïteit van blckbx te waarborgen, hebben we daarom jouw hulp nodig.

Als je deze uitzending waardeert en de urgentie van Nederlands grootste onafhankelijke nieuwsplatform inziet, dan nodigen we je van harte uit om ons te steunen. Alleen dankzij regelmatige donaties kunnen wij onafhankelijke content blijven produceren en onze reikwijdte vergroten, met als doel om de wereld beter te begrijpen. Voor de mensen, door de mensen en met steeds méér mensen.

Redactie Blckbx