Bosma dient motie in tegen "weglopend kabinet": "Weglopen moeten we beschouwen als zijnde afgetreden"

• vrijdag 14 oktober 2022
  • PVV-Kamerlid Martin Bosma heeft donderdag een opmerkelijke motie ingediend: hij roept de Tweede Kamer op een "uit de plenaire zaal weglopend kabinet te schouwen als zijnde afgetreden".

Bart Reijmerink 14-10-2022

Volgens de PVV-politicus is zo'n motie noodzakelijk omdat de wegloopactie van het kabinet strijdig is met staatsrecht en een belediging is naar het Nederlandse parlement.

"Hoe noemde de minister het ook weer? Ze had het over een "ordeconflict" dat wij hier hadden met het kabinet, terwijl het kabinet wegliep. Ja, dat is natuurlijk het understatement van de eeuw. We hadden gewoon een Titanic-ontmoeting daarzo. Het is strijdig met het staatsrecht. Het is een belediging van ons als Tweede Kamer, wat er is gebeurd. Het is helemaal een belediging dat het kabinet aankondigt om het vaker te doen", aldus Bosma.

Bosma heeft daarom de volgende twee moties ingediend:

Wegloopactie kabinet
    Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen zijn de aanwezige leden van het kabinet tijdens de toespraak van FVD-leider Thierry Baudet weglopen. Het kabinet had geen zin meer om naar de speech van Baudet te luisteren. Kamervoorzitter Vera Bergkamp besloot hierop de vergadering te schorsen voor een dinerpauze.

Forum-voorman Thierry Baudet was pas halverwege zijn toespraak toen leden van het kabinet besloten om op te staan en weg te lopen. Tijdens zijn toespraak verwijt Baudet minister Kaag van Financiën dat zij gestudeerd heeft aan Saint Anthony's College in Oxford, waar ook diverse spionnen werden opgeleid.

Kaag werd hierdoor zichtbaar boos en besloot op te stappen. De rest van het kabinet volgde haar voorbeeld.