blckbx today #93: Escalerend nucleair schaakspel | Samenwerking Big Tech & VWS | Selectiviteit NOS

• vrijdag 28 oktober 2022
  • Categorie:
  •  Escalerend nucleair schaakspel | Samenwerking Big Tech & VWS | Selectiviteit NOS

28-10-2022

ZIE HIER  de uitzending

Het Westen speelt een gevaarlijk en smerig spel, aldus de Russische President gistermiddag tijdens zijn jaarlijkse speech voor de Valdai Discussion Club in Moskou. Hij waarschuwde voor het gevaarlijkste decennium na de Tweede Wereldoorlog. WOB-documenten hebben blootgelegd dat Google, Facebook en Twitter grote invloed hadden in de informatievoorziening tijdens de corona-vaccinatiecampagne. Selectieve en gekleurde berichtgeving bij grote nieuws outlets onder de loep. Dat en meer in blckbx today.

Vrijdag 28 oktober

In de uitzending van vanavond onder andere:

Het Westen speelt een gevaarlijk en smerig spel, aldus de Russische President gistermiddag tijdens zijn jaarlijkse speech voor de Valdai Discussion Club in Moskou. Hij waarschuwde voor het gevaarlijkste decennium na de Tweede Wereldoorlog. David Boerstra neemt ons mee in de sentimenten op het wereldtoneel waarbij wordt gesproken over de inzet van kernwapens.

- WOB-documenten hebben blootgelegd dat Google, Facebook en Twitter grote invloed hadden in de informatievoorziening tijdens de corona-vaccinatiecampagne. Ook moest de oppositie worden uitgeschakeld zodat VWS kon regeren per decreet. Jurist en journalist Sietske Bergsma dook in de WOB-documenten en praat ons hier over bij.

- NLP-deskundige Igor van Kaam schijnt zijn licht op de selectieve en gekleurde berichtgeving bij de grote nieuws outlets. Zo zagen we koppen als; "De nieuwe Britse premier Sunak is een feest voor de Indiase gemeenschap" of "een radicaal rechtse nieuwe premier in Italië" maar ook was er opvallend veel aandacht voor vastgelijmde klimaatactivisten. Wat is de gemene deler en welke mechanismes komen vrij? We horen het zo.

Desk: jurist/publicist Sietske Bergsma, redacteur David Boerstra en NLP-deskundige Igor van Kaam

Presentatie: Sanae Orchi

Relevante achtergrondinformatie en bronnen

Twitter @Ceescees 'De #staatsgreep dmv de TWM (spoedwet) in één e-mail gevat'

- Twitter @Ceescees 'Groenlinks had een amendement gevraagd waardoor een minderheid (20%) van de Kamers een ministeriele regeling tegen zou kunnen houden'

- Twitter @ Ceescees 'Op 25/11/2020 is een onthullende presentatie gegeven over de aanpak #desinformatie'

- Twitter @Ceescees 'Google nam voorafgaand aan de vaccinatiecampagne contact met VWS over welke overheidssites bovenaan in de zoekresultaten moesten komen'

- Artikel NOS Dubbel - feest voor Indiase gemeenschap in VK, 'hun' Sunak nu premier

- Artikel NOS Italië naar stembus: wordt de radicaal-rechtse Meloni premier?

- Artikel NOS Italië koerst af op vrouwelijke premier, maar niet alle vrouwen zijn daar blij mee

- Artikel NOS Hoe China onder Xi Jinping verandert 'van autoritair naar totalitair'

- Nos Journaal NOS Journaal gemist? Start met kijken op NPO Start

- Persbericht EU “council-adds-new-building-blocks-to-european-health-union”

- Bloomberg: Putin Says the West Is Trying to Escalate Conflict in Ukraine

- The Telegraph: Putin says West is playing 'dangerous, bloody and dirty game'

- The Corbett Report

- Artikel: The 1983 Military Drill That Nearly Sparked Nuclear War With the Soviets

- Twitter Thierry Breton: “In Europe, the bird will fly by our 🇪🇺 rules.”

- RTL Nieuws: Biden waarschuwt Rusland

- Forces News: ‘Is NATO's nuclear strike exercise badly timed?’

Stel jouw vraag vooraf en LIVE tijdens de uitzending!

Kijkersvragen kunnen via onze Telegram ingestuurd worden. Redacteur Bas Reijnierse gaat daar door de vragen heen en wie weet komt jouw vraag dan in de uitzending! Wil je dat we jouw kijkersvraag zien? Volg ons op Telegram en stel je vraag: https://t.me/blckbxtv

Iedere maandag, woensdag en vrijdag LIVE om 19:00 uur

Het nieuws belicht vanuit het oogpunt dat je van blckbx gewend bent, diepgravend en kritisch. Dat is wat je van blckbx today kan verwachten. Onder aanvoering van Flavio Pasquino verzorgt het team van redacteuren, de webredactie, video editors, de regie en de techniek drie keer in de week dit unieke live actualiteitenprogramma. Hierbij zal geen enkel onderwerp geschuwd worden en streven wij ernaar om de nodige balans aan te brengen in het brede medialandschap.

blckbx today is iedere maandag, woensdag en vrijdag LIVE te zien op blckbx.tv om 19:00 uur. Heb je de uitzending gemist of wil je op een later moment blckbx today terugkijken? blckbx today is na afloop altijd terug te kijken via blckbx.tv.

Kijken dus en deel blckbx today in jouw eigen omgeving!

Over Stichting blckbx

Blckbx is een stichting zonder winstoogmerk die wordt gefinancierd door donaties van haar eigen publiek. Voor de mensen, door de mensen en met de mensen: dát is waar blckbx voor staat.

Hoewel we zorgdragen om de kosten zo minimaal te houden, zijn er toch doorlopende kosten om gedegen en professionele content te maken. Denk hierbij aan de techniek, de regie, de redactie, de webredactie en het onderhoud van de studio. Om de continuïteit van blckbx te waarborgen, hebben we daarom jouw hulp nodig.

Als je deze uitzending waardeert en de urgentie van Nederlands grootste onafhankelijke nieuwsplatform inziet, dan nodigen we je van harte uit om ons te steunen. Alleen dankzij regelmatige donaties kunnen wij onafhankelijke content blijven produceren en onze reikwijdte vergroten, met als doel om de wereld beter te begrijpen. Voor de mensen, door de mensen en met steeds méér mensen.

blckbx