blckbx today #88:

• maandag 17 oktober 2022
  • Ook Máxima pleit voor CBDC | Wereldwijd: burgers vs overheid | Vermogensongelijkheid

17-10-2022

ZIE HIER de uitzending

Op de jaarlijkse IMF-vergadering was een belangrijk agendapunt de toekomstvisie op CBDC. Volgens critici een stap naar meer controle over ons geld, volgens het IMF én koningin Máxima dé manier om financiële diensten wereldwijd toegankelijk te maken. Onderzoeksjournalist Daan de Wit dook in het vraagstuk waar op dit moment de gelijktijdige mondiale opstanden vandaan komen en welke lering we kunnen trekken uit het wereldwijde spanningsveld tussen de macht en de burger. Het MKB kan het hoofd nauwelijks boven water houden door de huidige economische problemen. Redacteur David Boerstra maakt voor ons een deep-dive in de vermogensongelijkheid in Nederland en bespreekt ook de mogelijke oplossingen. Dat en meer in blckbx today.

Maandag 17 oktober 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

- dag 14 oktober kwamen centrale banken en andere financiële instituties samen voor de jaarlijkse IMF-vergadering. Een belangrijk agendapunt was de toekomstvisie op "digitaal centraal bankgeld", oftewel het CBDC. Volgens critici een nieuwe stap naar meer top-down controle over ons geld, maar volgens het IMF én koningin Máxima dé manier om financiële diensten wereldwijd toegankelijk te maken. Maar hoe zit dit precies en worden de risico's niet onderbelicht door de politiek en de media? Econoom Jelena Postuma praat ons hierover bij.

- Het MKB kan het hoofd nauwelijks boven water houden door de huidige economische problemen. Volgens minister van Financiën Sigrid Kaag "moeten we beseffen dat we samen een stukje armer zullen worden". De oplossing ligt volgens Tweede Kamerlid Jan Paternotte bij "meer uren gaan werken", maar is dat wel zo? Redacteur David Boerstra maakt voor ons een deep-dive in de vermogensongelijkheid in Nederland en bespreekt ook de mogelijke oplossingen.

- Dit weekend gingen wereldwijd honderdduizenden mensen de straat op om te demonstreren tegen nationaal en internationaal overheidsbeleid. In o.a. Brussel en Parijs spraken burgers zich fel uit tegen het ingrijpende defensie- en energiebeleid van de EU, maar ook de regimes van Iran en China konden op protesten rekenen. Onderzoeksjournalist Daan de Wit dook in het vraagstuk waar deze gelijktijdige mondiale opstanden vandaan komen en welke lering we kunnen trekken uit het wereldwijde spanningsveld tussen de macht en de burger.

Desk: Econoom Jelena Postuma, onderzoeksjournalist Daan de Wit en redacteur David Boerstra

Presentatie: Sanae Orchi

Iedere maandag, woensdag en vrijdag LIVE om 19:00 uur

Het nieuws belicht vanuit het oogpunt dat je van blckbx gewend bent, diepgravend en kritisch. Dat is wat je van blckbx today kan verwachten. Onder aanvoering van Flavio Pasquino verzorgt het team van redacteuren, de webredactie, video editors, de regie en de techniek drie keer in de week dit unieke live actualiteitenprogramma. Hierbij zal geen enkel onderwerp geschuwd worden en streven wij ernaar om de nodige balans aan te brengen in het brede medialandschap.

blckbx today is iedere maandag, woensdag en vrijdag LIVE te zien op blckbx.tv om 19:00 uur. Heb je de uitzending gemist of wil je op een later moment blckbx today terugkijken? blckbx today is na afloop altijd terug te kijken via blckbx.tv.

Kijken dus en deel blckbx today in jouw eigen omgeving!

blckbx