Wilders spreekt over 'poldertotalitarisme' na wegloop actie kabinet

• donderdag 22 september 2022
  • Categorie: , ,
  •  PVV-leider Geert Wilders blikt donderdag terug op de hectiek van woensdagavond. Halverwege de toespraak van FVD-voorman Thierry Baudet stapte het kabinet op en liep de zaal uit. Volgens Wilders wil het kabinet alleen nog maar in debat met partijen die voor ze applaudisseren.

Bart Reijmerink 22-9-2022

Forum-voorman Thierry Baudet was pas halverwege zijn toespraak toen leden van het kabinet besloten om op te staan en weg te lopen. Tijdens zijn toespraak verwijt Baudet minister Kaag van Financiën dat zij gestudeerd heeft aan Saint Anthony's College in Oxford, waar ook diverse spionnen werden opgeleid.

Kaag werd hierdoor zichtbaar boos en besloot op te stappen. De rest van het kabinet volgde haar voorbeeld.

Zowel PVV-voorman Geert Wilders als SGP-leider Kees van der Staaij waren niet te spreken over het gedrag van het kabinet. Volgens Wilders heeft ieder Kamerlid het recht om zijn toespraak te houden en moet het kabinet, of het nu achter de boodschap staat of niet, de toespraak gewoon aanhoren. Hij verzoekt de Kamervoorzitter om het kabinet terug te halen.

Donderdagochtend komt de PVV-voorman terug op de heibel van de eerste avond van de Algemene Beschouwingen. Wilders noemt de actie van het kabinet 'poldertotalitarisme'.

'Het kabinet wil alleen nog maar in debat met partijen die voor ze applaudisseren. Anders lopen ze weg of ontnemen je het woord via de met corrupt handjeklap benoemde incompetente D66-Kamervoorzitter. Oppositie wordt niet geduld. Het is poldertotalitarisme van de ergste soort.'

NieuwRechts