‘We worden genaaid door de energiemaatschappijen, het is te krankzinnig voor woorden’

• zaterdag 3 september 2022
  • Categorie: , ,
  • Dit is geen crisis. Dit is oplichting.

Robin de Boer 2-9-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:13

Als er geen crisis is, dan bedenken ze een crisis, zei ondernemer Yves Gijrath in het radioprogramma MISCHA! “De energiecrisis kun je toch een crisis noemen?” vroeg presentatrice Mischa Blok hem.

“Nee. Weet je wat het echte probleem is? Het echte probleem is dat we gewoon in de maling worden genomen. En dat willen wij niet geloven,” reageerde Gijrath.

We worden niet alleen genaaid door banken en verzekeraars, maar ook door energiebedrijven, zei hij. Eén van zijn klanten met een groot energiebedrijf heeft hem dat uitgelegd aan de hand van de energierekening.

Politieke wil

“In Frankrijk is de prijs op dit moment een derde van Nederland. Voor hetzelfde product. Dan hebben we al 67 procent van de rekening opgelost,” benadrukte Gijrath. “We worden in de maling genomen. Als jij zegt: is er een energiecrisis? Dan zeg ik: nee. We worden weer genaaid door de energiemaatschappijen.”

De ondernemer voegde toe dat de overheid hieraan meedoet. “Die hebben er belang bij als de prijzen stijgen, want zij profiteren mee van de btw.”

“Dat kan niet en dat moeten ze binnen een dag oplossen,” zei hij. “Kaag moet zeggen: ik ga dat regelen. Ik ben de minister van Financiën. Dit kunnen we de mensen niet aandoen. Punt. En dat kan. Maar dat heeft wederom te maken met politieke wil.”

Verzet

“Dit is zo krankzinnig. Dit is geen crisis. Dit is oplichting. Vattenfall doet eraan mee. Essent doet eraan mee. Het is te krankzinnig voor woorden,” aldus Gijrath.

Hij denkt dat er nu wel verzet komt omdat het voor het eerst iedereen raakt. “De mensen worden wakker als het hun eigen portemonnee betreft.”

Banken, verzekeraars, energiemaatschappijen en eigenlijk ALLE andere bedrijven zijn onvrijwillig verlengstukken van de staat. Richt je pijlen daar op!