RIVM eist rectificatie van Gijrath en De Vlieger over betaling Van Dissel

• Riemen vast.

21-9-2022

RIVM eist rectificatie van Gijrath en De Vlieger over betaling Van Dissel

Twee weken geleden beweerden ondernemers Yves Gijrath en Erik de Vlieger in hun podcast dat RIVM-baas Jaap van Dissel ruim zeven ton zou hebben ontvangen van Stichting Open Nederland. Nu heeft het RIVM er eindelijk op gereageerd. De beweringen van het podcastduo zijn "verzinsels", en er zou "geen enkele grond voor de gedane valse beschuldigingen" zijn. Daarom eist het kennisinstituut nu een rectificatie.

Twee weken geleden stelden ondernemers Yves Gijrath en Erik de Vlieger in hun nieuwe podcast GYRATH & DE VLIEGER dat OMT-voorzitter Jaap van Dissel ruim zeven ton zou hebben ontvangen van Stichting Open Nederland. Deze stichting was tijdens de coronatijd actief met het programma Testen voor Toegang. Eén dag later, op woensdag, maakten de heren bekend dat de financieel bestuurder van Stichting Open Nederland (Chris Smulders) in het verleden is weggestuurd bij een firma vanwege kickback (smeergeld). 'Mister Kickback' was zijn bijnaam.

FVD-Kamerlid Gideon van Meijeren trok zijn conclusies. Als dit waar was, dan was Van Dissel 'corrupt tot op het bod', vond hij. Ook zijn partijgenoot Pepijn van Houwelingen en rechtsfilosofe Raisa Blommestijn uitten gelijksoortige beschuldigen, indien het verhaal waar zou zijn. Maar vorige week ontstond er opnieuw ophef. Het vermeende bankafschrift van Van Dissel werd gelekt op Twitter. Meteen werd er getwijfeld aan de authenticiteit ervan. Er rezen vermoedens dat het vervalst zou zijn, omdat er een aantal fouten in stonden. Maar Gijrath en De Vlieger zeiden toen dat het niet vervalst was, en gaven nog meer onthullingen over vermeende problematische financiële transacties van Stichting Open Nederland.

Nu heeft het RIVM er genoeg van, meldt De Volkskrant. Volgens het kennisinstituut bestaat er voor het verhaal van Gijrath en De Vlieger "geen enkele grond voor de gedane valse beschuldigingen". Daarom hadden de heren het verhaal "nooit als betrouwbare informatie mogen verspreiden". Daarom moeten de heren hun verhaal rectificeren, vindt het RIVM.

Los hiervan vindt de woordvoerder van het RIVM het "bijzonder kwalijk dat de makers van de podcast lasterlijke verzinsels hebben verspreid over Jaap van Dissel. Dat terwijl ze weten dat hij al geruime tijd het onderwerp is van ernstige, beschadigende, valse beschuldigingen. Dit heeft zoals bekend grote gevolgen gehad voor zijn veiligheid en privéleven."

Erik de Vlieger had zo'n verklaring al zien aankomen, zo blijkt. Afgelopen maandag schreef hij op Twitter: 'Voorts voorspel ik binnen enkele dagen een frontale aanval van de MSM op Yves en ondergetekende. Riemen vast.' De Vlieger heeft ook bekend gemaakt dat Gijrath en hijzelf deze woensdag om 17.00 uur zullen reageren op de verklaring van het RIVM.

NieuwRechts

Als van Dissel helemaal geen smeergeld zou hebben ontvangen dan is het voor hem een koud kunstje om het tegendeel te bewijzen, namelijk door het openbaar maken van zijn ontvangsten, of justitie opening te geven in zijn bankzaken.
    Door alleen maar te roepen en weigeren van zowel van hem als van de Overheid geen opening van zaken te geven wakker je de onduidelijkheid alleen maar aan.
    Was het ook niet de Volkskrant die met een vreemd bankoverschrift kwam? Nu mag van Dissel zijn ongenoegen wederom kenbaar maken in de Volkskrant, zou het soms het huisblad van van Dissel zijn?