Omtzigt schoffelt prijsplafond energie voor 2023 onderuit: 'Grote gevolgen'

• zaterdag 24 september 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Nog voor de Algemene Politieke Beschouwingen zijn begonnen roept Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt de premier al op het matje.

Bart Reijmerink 20-9-2022

Op Prinsjesdag biedt de regering de begroting voor 2023 aan, maar Omtzigt is van mening dat het prijsplafond op energie een omvangrijke maatregel is die direct opheldering vereist. Het Kamerlid wil dan ook direct meer informatie over deze maatregel voordat de Algemene Beschouwingen beginnen.

Maandagavond is bekend geworden dat het kabinet en de energiebedrijven het in grote lijnen eens zijn geworden over maatregelen om de energierekening omlaag te brengen. Onder meer het energieprijsplafond gaat werkelijkheid worden. Beide partijen zullen de komende tijd de details en invulling verder uitwerken.

Het doel van de plannen is dat de overheid vanaf 2023 een deel van de energierekening van huishoudens overneemt. De maatregel moet voorkomen dat een miljoen Nederlanders in de problemen komen en nog veel meer Nederlanders financieel de nadelen gaan ondervinden van hogere energielasten.

Kamerlid Pieter Omtzigt is echter kritisch op deze nieuwe maatregel. Er zijn volgens hem nog veel vragen te stellen over de uitwerking en de praktische realisatie van deze maatregel. Hij wil daarom enkele inhoudelijk antwoorden ontvangen voordat de jaarlijkse begrotingsdebatten, de Algemene Politieke Beschouwingen, aanvangen.

Dit zal betekenen dat het kabinet op Prinsjesdag nog de Tweede Kamer extra informatie moet verschaffen - mits het verzoek van Omtzigt en andere Kamerleden wordt ingewilligd.

NieuwRechts