ACM gaat prijsstijgingen door energiebedrijven onderzoeken, boetes dreigen

• vrijdag 30 september 2022
  • Categorie: , , ,
  • Wat minister Rob Jetten van klimaat en energie nalaat gaat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wel doen.

Mark Jongeneel 30-9-2022

De ACM gaat onderzoek doen of de energiebedrijven de wettelijke termijn van dertig dagen hebben gehanteerd voor het inlichten van klanten dat de energieprijs ging stijgen. Indien dit niet is gebeurd dan volgen er boetes.

De ACM heeft dinsdag een brief heeft gestuurd naar de energiebedrijven. Daarin wordt aangegeven dat de bedrijven verplicht zijn klanten minimaal dertig dagen van te voren te informeren over een tariefsverhoging. De autoriteit heeft de energieleveranciers opgeroepen de tarieven niet te verhogen per 1 oktober. „Doen de energiebedrijven dat wel, dan hebben ze de wet overtreden”, geeft de woordvoerder aan de Telegraaf. Er kunnen dan boetes worden uitgedeeld aan de energieleveranciers.

Eneco en Greenchoice maakten gisteren bekend de tariefverhoging vanaf zaterdag gewoon door te voeren. Die energiebedrijven lichtten hun klanten in binnen de termijn van dertig dagen. Branchevereniging Energie-Nederland gaf al aan niets te begrijpen van de ophef over de interpretatie van de regels door de ACM. De vereniging herkent zich niet in het verhaal dat er regels zijn overtreden.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Essent zwicht

De eerste energieleverancier is gezwicht voor de ACM. Essent zwicht voor de druk van de ACM en een vloedgolf aan bezwaarschriften van boze klanten en stelt de prijsverhoging die zaterdag in zou gaan uit tot 7 november. Ook Vattenfall komt naar verluidt vanmiddag met uitstel. Dreigen met boetes helpt. We kunnen dus constateren dat de energieleveranciers de ACM wel serieus nemen maar de waarschuwende woorden van minister Rob Jetten (D66) met een korreltje zout nemen.

DDS

Mensen die in oude slecht geïsoleerde huizen wonen en meer energie verbruiken als bewoners van recente beter geïsoleerde woningen zijn de klos en betalen de torenhoge prijzen, te weten tot 1200 kuub gas €1,50 en stroom tot 2400 kw €0,70 daarboven worden het markt conforme prijzen en die zijn onbetaalbaar. De Overheid gaat u wel helpen met isoleren en daarvoor mag u renteloos lenen. Voor mensen met een laag of modaal inkomen betekent het een lening van ongeveer 40 a €50.000 en dat is na de torenhoge energieprijzen een onmogelijke opgaaf.
    Kennelijk kijken onze Regeringsleiders niet verder dan hun eigen riante salaris en verwachten dat het voor iedereen geen probleem zal zijn om maandelijks een dergelijk hoge lening terug te betalen.