Woede na asieldeal: "Dit moeten we niet accepteren"

• zondag 28 augustus 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Het kabinet is het donderdag eens geworden over hoe de asielcrisis volgens hen moet worden opgelost.

27-8-2022

Prijskaartje: 740 miljoen euro, terwijl er geen grote asielstop komt. Een groot deel van het geld gaat naar huisvesting voor immigranten, volgens critici ten koste van Nederlanders die een woning zoeken en lijden aan koopkrachtverlies. Veel politici reageren woedend, zoals Geert Wilders. "Dit moeten we niet accepteren. Nooit."

Gezinsherenigingen mogen in de nieuwe plannen tot eind 2023 pas plaatsvinden. En pas als zij ook een woning hebben. Opvallend is dat als het vijftien maanden niet lukt om een woning beschikbaar te hebben, familieleden van immigranten alsnog welkom zijn.

Er zijn verder geen vergaande afspraken gemaakt over het terugsturen van asielzoekers, of een asielstop. Iets waar rechtse partijen al lang op aandringen. Volgens de premier echter zijn "alle mogelijke instrumenten benut" om de instroom van asielzoekers te beperken.

Het kabinet meldt wel met trots dat het tot en met 2023 stopt met het verwelkomen van asielzoekers die geplaatst worden via een programma van het UNHCR. Dat zou dit jaar gaan om 250 asielzoekers en volgend jaar 1000 mensen die worden geweerd. Dat is echter op een asielinstroom van zo'n 1000 mensen per week een druppel op de gloeiende plaat.

Nederlandse woningzoekenden kunnen een sociale huurwoning vaker vergeten, omdat het kabinet statushouders voorrang geeft. Het percentage huurhuizen dat aan immigranten wordt vergeven gaat tijdelijk omhoog van acht naar twaalf procent.

Europarlementariër Rob Roos (JA21) heeft kritiek op de plannen. "Dit jaar geen geld beschikbaar voor herstel van de koopkracht. Maar wel geld voor de financiering van politiek falen," schrijft hij op Twitter.

Veel onvrede is er ook onder VVD-ers. In het partijprogramma stond namelijk over het asielbeleid: "Opschorting van het recht op het aanvragen van asiel in Nederland en sluiting van de Nederlandse grenzen voor migranten. Daarvoor kan het VN-vluchtelingenverdrag en de EU-regelgeving worden opgezegd of aangepast." Premier Rutte lijkt nu met zijn kabinet mijlenver te zijn verwijderd van het partijprogramma van zijn eigen partij.

Wybren van Haga (BVNL): "Dé oplossing is met dit kabinet nog lang niet in zicht. Het is te bizar voor woorden dat Nederlanders jaren moeten wachten op een woning en de boodschappen niet meer kunnen betalen, terwijl asielzoekers alles gratis krijgen. Nu een asielstop!"

Senator Theo Hiddema: "Rutte gaat meer huisvesting regelen en meer geld besteden aan opvang. Dat geeft de burger moed! (in Afrika)."

Geert Wilders reageert ook woedend: "Huizen, geld, alles voor gelukzoekers. Dit moeten we niet accepteren. Nooit. Nederland is van ons. We moeten het terugveroveren. Wie doet met ons mee?"

Wilders voegt toe: "Oke Rutte met je smerige diefstal van onze huizen en ons geld voor al die profiteurs en klaplopers nu heb je Nederlanders echt in hun ziel geraakt, dit zullen we je nooit vergeven."

NieuwRechts