Vissers woedend na ’streek van Staghouwer’

• zondag 14 augustus 2022
  • Categorie: , ,
  • Nederlandse vissers zijn laaiend op visserijminister Henk Staghouwer (CU). Hij kondigde in juli aan dat het mes in de sector gaat en beloofde een goede saneringsregeling.

Mike Muller 13-8-2022

Nu blijkt dat die regeling voor veel vissers slecht uitpakt: ze moeten hun waardevolle vangstrechten inleveren, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Vissers spreken over ’de streek van

Staghouwer’. De regeling is eind juli bekendgemaakt, de subsidie moet nog worden aangevraagd.

De zeemannen staan hierdoor ’met hun rug tegen de muur’, klinkt het. De vissers, die al kampen met enorme problemen door de Brexit, het inperken van vangstgebieden door windturbineparken, stikstofproblematiek en financiële verliezen door hoge brandstofprijzen, houden het hoofd niet meer boven water, waarschuwt Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond in een brandbrief. Hij noemt het inleveren van vangstrechten ’kapitaalvernietiging’.

’Onze leden is toegezegd dat toekomstperspectief voor een rendabele visserij zal worden geboden. Na jaren van opvolgende tegenslagen hadden zij hun hoop gevestigd op de saneringsregeling. Nu slaat deze voorwaarde in één klap het langverwachte toekomstperspectief op een duurzame en rendabele visserij weg. De afgelopen weken hebben wij vissers huilend aan ons bureau gehad. De wanhoop heeft toegeslagen’, staat in de brief.

Op de verhandelbare vangstquota is het Nederlandse visserijbeheer sinds de jaren 70 gestoeld. Succesvolle vissers konden hun bedrijf uitbreiden door vangstrechten te kopen van collega-vissers. Zo heeft de Nederlandse vloot zich decennia kunnen vernieuwen en innoveren en is tegelijk de omvang ervan fors afgenomen.

Dat het mes in de sector gaat, heeft ook neveneffecten. In Den Helder is vissorteerders op de afslag de wacht aangezegd omdat een deel van de vloot ontmanteld wordt. Bij vissers zelf leeft ook onvrede over het uitblijven van financiële (brandstof)steun voor de kotters.

In andere EU-landen hielpen visserijministers wel met dergelijke regelingen. Staghouwer beloofde vlak voor het reces ook met een regeling te komen, maar de exacte uitwerking is nog steeds niet geregeld, terwijl de aanvragen voor 1 september moeten worden ingediend.

Pim Visser, die een groep vissers uit de Kop van Noord-Holland vertegenwoordigt, noemt het koppelen van de sanering aan vangstrechten een „ondoordacht en onfatsoenlijk besluit. Het bevestigt het beeld van een onbetrouwbare overheid.”

Staghouwer wil eind deze maand met de sector om tafel. Hij wil de vangstrechten anders verdelen, aldus een woordvoerder.

Noordhollands Dagblad

Als de Vissers verstandig zijn laten ze zich niet vertegenwoordigen door Pim Visser, immers deze gladdakker praat toch met de Regering mee. Dat hebben we deze week nog kunnen constateren over het ontslag van flink wat personeel van de afslag waar hij Poetin de schuld van gaf terwijl niet Poetin maar deze Regering en de EU de schuldigen zijn.
    Bovendien zijn de plannen van deze Regering zo bizar dat ze voor een normaal mens niet meer te bevatten zijn: de vissers weg, de boeren weg en waar denkt deze Regering het voedsel voor alle Nederlanderts + import vandaan te halen, bij Klaus Swab en Bill Gates en hun WEF?
    Mensen wordt wakker, we worden door deze Regering tot een armoedeval geleid die zijn weerga niet kent, armoe, honger kou, geen werk, alles gaat naar de knoppen incl. de gezondheidszorg want daar zal dan ook geen geld meer voor zijn. Waar wel geld voor is is het komende prikkie tegen Corona want de bevolking moet gereduceerd worden.(zie de oversterfte bij het CBS waar deze Regering geen onderzoek naar wil doen)

Wat dit bericht ons weer geleerd heeft is dat we in het hele bestaan van Nederland nog nooit zoveel tuig in 1 Regering hebben gehad. Werkelijk iedere minister of staatssecretaris die van de gelovige partijen meegerekend, is van zulk laag allooi dat het niet meer te bevatten is.