Onderzoek milieuorganisaties: 'CO2-uitstoot Nederland zou in 2030 met 94 procent gedaald moeten zijn'

• dinsdag 30 augustus 2022
  •  Onderzoeksbureau NewClimate Institute, dat in opdracht van Greenpeace, Milieudefensie en Natuur & Milieu onderzoek heeft gedaan naar het klimaatbeleid van dit kabinet, komt tot een 'schokkende' conclusie: Nederland doet te weinig.

Wout Willemsen 30-8-2022

Als het aan ligt zou Nederland in 2030 maar liefst 94 procent minder CO2 (ten opzichte van 1990) moeten uitstoten, in plaats van de 55 procent die het kabinet nu aanhoudt.

Echt verrassend kunnen we de conclusies uit dit onderzoek niet noemen (via DvhN). Nederland doet weer eens veel te weinig en ieder vliegtuig dat vliegt, elke auto die rijdt, en iedere koe die in de wei loopt, is er één te veel. Nederland heeft namelijk de hele wereld te redden en moet dan natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

Als het aan de onderzoekers ligt dan reduceren we hier niet alleen drastisch de CO2-uitstoot, maar zorgen we er ook voor dat het beetje CO2 dat we nog wél uitstoten, elders gecompenseerd wordt. Alleen de CO2-uitstoot in Nederland terugdringen is dus niet genoeg, daar moeten ook een paar boompjes in Canada voor worden geplant en misschien moeten we maar eens gaan investeren in laadpalen voor elektrische auto's in Afrika...

(Artikel gaat verder onder de oproep onze apps te downloaden)

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

Nou zal het kabinet de klimaatplannen niet ineens 20 jaar naar voren halen. Dat betekent dat ze nog meer last gaan krijgen van dit soort natuur- en milieuclubs, want die zoeken altijd naar nieuwe munitie voor wéér een rechtszaak. En als zij hard kunnen maken dat het kabinet onvoldoende maatregelen treft 'om de wereld te redden', dan is er vast wel een mensenrechtenadvocaat die met dit soort conclusies een poging doet bij de rechter.

DDS