‘Laat jazzband model staan voor samenleving’ - Prof. dr. Cees Hamelink over bureaucratie

• dinsdag 2 augustus 2022
  • Ideeën voor het transformeren van de samenleving zijn er in allerlei varianten:

Zie Hier

2-8-2022

In het publieke debat wordt volop gesproken over het opnieuw inrichten van de maatschappij, maar al die nieuwe ideeën zullen uiteindelijk allemaal leiden tot bureaucratie. Hoe moeten we daarmee omgaan? Prof. dr. Cees Hamelink neemt ons mee.

Ideeën voor het transformeren van de samenleving zijn er in allerlei varianten: van de Vierde Industriële Revolutie van World Economic Forum-directeur Klaus Schwab tot de alternatieve ‘glocale’ gemeenschap van hoogleraar Strategisch Leiderschap Bob de Wit.

“Maar we zijn dieren die instituties maken,” zegt Hamelink. “Voor gezondheidszorg richten we ziekenhuizen in en voor onderwijs stichten we scholen.” Die instituties leiden uiteindelijk allemaal tot bureaucratie. En hoewel iedereen het tegendeel beweert, zijn we er verzot op, want iedereen verkiest regels boven anarchie. Helaas brengt bureaucratie ook altijd tot de nodige absurditeiten voort. Volgens antropoloog David Graeber komt dat omdat ‘bureaucratie een manier is om stompzinnigheid te organiseren’.

“Als je kinderen hebt, laat ze dan naar een muziekschool gaan om te leren spelen in een jazzband,” beveelt Hamelink aan. Bekijk de column om te horen wat het fundamentele probleem is van bureaucratische maatschappijvormen en hoe jazzbands hier volgens Hamelink navolgenswaardig mee omgaan

blckbx

.