"Kleutergedrag!" "Pure minachting!" Rutte (VVD), Paternotte (D66), Hermans (VVD), Kuiken (PvdA) weigeren Ralf Dekker (FVD) hand te schudden na zijn maidenspeech

• woensdag 24 augustus 2022
  •  Ralf Dekker gaf gisteren zijn maidenspeech (voor Forum voor Democratie) in de Tweede Kamer.

Michael van der Galien 24-8-2022

Dat was opvallend, want het was ook de eerste dag dat hij plaats had in de Kamer. Hij zit er namelijk tijdelijk omdat FVD'er Simone Kerseboom met zwangerschapsverlof is. Hartstikke mooi voor Dekker natuurlijk, je zag aan alles dat hij het schitterend vond. Alleen was het wel jammer dat Mark Rutte, Sophie Hermans, Jan Paternotte en Attje Kuiken hem daarna als een melaatse behandelden en hem de hand weigerden te schudden.

Als iemand een maidenspeech geeft in de Tweede Kamer loop je daarna op hem af, schud je hem de hand, en feliciteer je hem. Dat gaat al jaren en jaren en jaren zo. Vaak staat er zelfs iemand klaar met een bosje bloemen - hoewel lang niet altijd. Maar het is een mooi en belangrijk moment voor ieder Kamerlid. Iets dat hij zich de rest van zijn leven zal herinneren.

Maar toen Ralf Dekker zijn maidenspeech had gegeven gebeurde er iets héél aparts. Het héle partijkartel zei weliswaar "gefeliciteerd" tegen hem... maar ze weigerden hem stuk voor stuk de hand te schudden. Bovenaan dit artikel zie je Sophie Hermans staan, de zogenaamde fractieleider van de VVD.

En hier is Attje Kuiken van de PvdA. Deze dame had haar armen zelfs over elkaar geslagen, puur om even kenbaar te maken wat ze van Dekker en zijn partij denkt:

Hier is Jan Paternotte van D66 - die zo ver mogelijk van Dekker blijft:

Mark Rutte (VVD) doet precies hetzelfde, hoewel hij nog verstandig genoeg is om quasi-vriendelijk te glimlachen. Als je dit ziet begrijp je waarom hij de leider is van al die andere kartelianen. Hij is gewoon van nature een betere acteur.

Was er dan geen enkel coalitielid dat zich wel op een normale manier wist te gedragen? Jawel, Wopke Hoekstra. De CDA'er werd eerder die dag beledigd door Rutte - toen die hem weigerde de hand te schudden - en dacht daardoor ongetwijfeld: dat doe ik niet bij een ander. En zie hier het resultaat:

Ook Renske Leijten en Lilian Marijnissen - twee dames die losstaan van het kartel - gedroegen zich wél zoals het hoort, en deden dat op een manier waarbij je denkt dat het uit het hart kwam; dat ze het normaal vinden om zich zo te gedragen (wat natuurlijk ook zo is).

Het is natuurlijk een grof schandaal dat het partijkartel zich op zo'n manier gedraagt. Je schudt zo'n man de hand, punt. En het idee dat dit komt door angst voor corona, geopperd door een goedwillende Thierry Baudet, is natuurlijk je reinste onzin.

Zoals andere Twitteraars stellen was het gewoon een bewuste belediging. De beste beschrijvingen zijn wat mij betreft "Kleutergedrag!" "WAT een creapy lui" "Minachting pure minachting" en "asociaal gewoon."

(Het artikel gaat verder onder de oproep onze apps te downloaden)

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

Er zijn mensen die stellen dat het erger is geworden de afgelopen jaren, dat het decennia geleden beter was. Dat is onzin. Ik herinner me heel goed hoe Paul Rosenmuller de hand weigerde van Pim Fortuyn. En in de jaren ervoor kwamen dat soort dingen alleen niet voor omdat er geen politici waren met de moed in te gaan tegen het heersende narratief. Als mensen dat toen wel gedaan hadden dan waren ze precies zo behandeld als FVD'ers nu.

DDS