Hoogleraar: boycot Russisch gas totaal "onnodig" en "ineffectief" en raakt vooral Nederlanders

• vrijdag 26 augustus 2022
  • Categorie: , , ,
  •  “Per saldo steken we Rusland helemaal geen spaak in het wiel.”

26-8-2022

Volgens Jakob de Haan, hoogleraar politieke economie, schiet Nederland zijn doel voorbij door gascontracten met Gazprom Energy op te zeggen omdat het Rusland zo wil treffen vanwege de oorlog in Oekraïne. En dat is een opmerkelijke invalshoek nu de gasprijzen de pan uitrijzen en er extreem dure winter voor de boeg staat. "Per saldo steken we Rusland helemaal geen spaak in het wiel." Uiteindelijk is gas van bijvoorbeeld Eneco straks 10 keer duur en mogelijk tóch nog afkomstig uit Rusland

De hoogleraar deed zijn uitspraken bij Nieuwsuur en is kritisch op minister van energie Rob Jetten. Zijn conclusies:

- Met een gasboycot is het niet zozeer Poetin die de pineut is, maar de Nederlandse bevolking. De gasprijzen rijzen de pan uit.

- Er kan helemaal niet gegarandeerd worden dat er er geen Russisch gas door Nederlandse leidingen vloeit, omdat de energiemarkt bestaat uit een web van verkopers, kopers en bedrijven die gas weer doorverkopen. De uiteindelijk bron van gas kan niet worden getraceerd. Uiteindelijk is gas van bijvoorbeeld Eneco straks 10 keer duur en mogelijk tóch nog afkomstig uit Rusland.

Jakob de Haan: "Als sancties ertoe zouden kunnen bijdragen dat we de oorlog in Oekraïne kunnen beëindigen en Poetin gedwongen wordt zich terug te trekken. Dan zou iedereen denk ik juichend in de straat staan. Het tegenovergestelde is het geval. En dat is ook niet zo gek als je je bedenkt hoe het mechanisme werkt."

"Uiteindelijk is de opbrengst die Poetin krijgt voor de verkoop van olie en gas natuurlijk niet alleen hoeveel je verkoopt, maar ook tegen welke prijs. En die prijs is enorm gestegen. Dus wat er gaat gebeuren is dat per saldo Poetin nog steeds nog altijd heel veel geld ontvangt en wij hem dus helemaal geen spaak in het wiel steken."

"Nederlandse gemeentes zullen vervolgens nieuwe contracten moeten afsluiten tegen tarieven die vele malen hoger zijn. En dan zul je denken: 'Als dat nou de prijs is die we moeten betalen om te voorkomen dat we Russisch gas krijgen en Poetin helpen..' Maar we kunnen alleen helemaal niet garanderen dat dat gas geen Russisch gas is!"

De energiemarkt bestaat volgens Jakob de Haan uit een ingewikkeld web van allerlei partijen. "Het is een Europese gasmarkt en er zijn partijen die het kopen, verkopen en doorverkopen. Je kunt namelijk niet zien waar gas vandaan is gekomen." Uiteindelijk is gas van bijvoorbeeld Eneco straks 10 keer duur en mogelijk tóch nog afkomstig uit Rusland. "Dat zou heel goed kunnen."

Ondertussen gaan de eerste ondernemers failliet door de hoge gasprijzen. Zo vertelde Kees Satter uit het Gelderse Gameren tegenover Hart van Nederland dat hij maandag heeft besloten te stoppen met het kweken van zijn orchideeën en chrysanten. Hij legt zijn hele bedrijf komende maanden noodgedwongen stil en stevent af op faillissement: "We kunnen niet meer, het is uitgesloten. Normaal kost gas tussen de 18 à 25 cent, nu 2,80 à 3,00 euro per kubieke meter."

"Als je nu al boven de kostprijs zit om het product aan de man te brengen, dan moet je je afvragen of het nog wel zin heeft om door te gaan."

Hoogleraar de Haan: "Ik hoop dat de Kamer minister Jetten tot de orde roept." Om daar aan toe te voegen: "Het laatste wat je moet willen is om gemeentes die het al moeilijk hebben nog een keer op te zadelen met enorm hoge energiekosten terwijl dat helemaal niet nodig is in de eerste plaats en in de tweede plaats niet effectief."

NieuwRechts

De Hoogleraar kan wel vinden dat de sancties totaal zinloos zijn, maar het WEF bij monde van Klaus Swab heeft zijn ondergeschikten Rutte, Hoekstra, Kaag verordonneerd zijn bevelen op te volgen en dat is de totale verarming van Nederland, de rest van de EU gaat volgen.
    Geniet nog maar van deze zomer, de volgende zomers zullen dramatisch zijn.