Greenpeace roept Rutte op aan tafel te komen: ,,Hij sprak wel met de boeren."

• zondag 14 augustus 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  ,,Rutte, kom maandag aan tafel!"

14-8-2022

,,Rutte, kom maandag aan tafel!" Met deze oproep hoopt Greenpeace dat premier Rutte op maandag 15 augustus 2022 alsnog bij de gesprekken over het te voeren stikstofbeleid is. De natuurorganisaties zijn - na die van de boeren -uitgenodigd voor een gesprek over de stikstofcrisis, maar moeten het doen met (alleen) bemiddelaar Johan Remkes. ,,Meneer Rutte, wees erbij. Het gaat wel om de boeren, maar het gaat ook over de natuur." Zo blikt Greenpeace-directeur Andy Palmen vooruit op de gesprekken.

Die maandag schuiven de natuur- en milieuorganisaties, als eerste na de boeren - gesprekken met bedrijven, ketenpartijen, banken en decentrale overheden, waaronder provincies en gemeenten volgen nog - aan bij Johan Remkes om te praten over de stikstofcrisis. De vogelbescherming ondersteunt deze oproep, laat een woordvoerder desgevraagd weten. Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht, begrijpt deze oproep volkomen. ,,Het kabinet en Rutte zijn de juiste gesprekspartner, niet allerlei organisaties die er onderling uit moeten komen. De politiek moet de beslissingen nemen." ,,Hij sprak wel met de boeren", zegt Palmen. Hij vraagt zich af waarom Rutte er maandag niet bij is. ,,Misschien bedenkt hij zich nog", vervolgt de Greenpeace-directeur. ,,Het is natuurlijk raar dat je wel komt om de boeren te woord te staan en elke stal van Nederland bezoekt, maar dat je niet aan tafel zit met de natuur. Hij geeft dan niet thuis. Ik denk dat hij zo verstandig is om te bedenken dat hij zich hier echt mee moet bemoeien. Het gaat in de stikstofcrisis heel erg om de natuur, en die natuur is wel van 17,5 miljoen Nederlanders. Wees erbij en los dat probleem op." Als er aan de doelen gemorreld gaat worden, stapt Greenpeace naar de rechter. ,,De dag erna", stelt Palmen. ,,Als de politiek er niet uitkomt, moet de rechter er maar een uitspraak over doen." Juist nu Farmers Defense Force de harde acties naar eigen zeggen opschort, volgens hen als teken van goede wil, laat Greenpeace dus van zichzelf horen en dreigt al met een gang naar de rechter. Palmen hoort Remkes telkens over 'taboevrij' praten. ,,Het kan echt niet dat dat betekent dat er water bij de wijn moet. De natuur heeft die tijd niet meer. Onderhandelen is niet aan de orde." Twee jaar geleden zat de directeur ook al bij Remkes aan tafel, die toen adviesrapporten over stikstof opstelde. ,,Hij heeft toen ook met iedereen gesproken. Het kabinet moet zelf nu op dit moment gewoon doorpakken." Hij snapt dat het kabinet niet helemaal anders kan nu, maar na de gesprekken moet er eind augustus volgens Palmen gewoon doorgepakt worden. De staatsrechtgeleerde Wim Voermans snapt goed dat Greenpeace zich niet helemaal kan vinden in het feit dat alle organisaties weer met elkaar aan tafel moeten gaan. ,,Het haalt het politieke uit de politiek weg", zegt hij. Daarmee bedoelt Voermans dat het kabinet nu organisaties bij elkaar zet, om te praten over iets, dat eigenlijk in het parlement zou moeten plaatsvinden. De volksvertegenwoordigers van alle Nederlanders moeten volgens hem onderhandelen, in plaats van dat organisaties daar onderling uit moeten komen. ,,Dit is typisch Rutte", vervolgt hij. ,,Hij zet het parlement daarmee buitenspel. De kiezer en de volksvertegenwoordiger heeft er zo niks over te zeggen, omdat alle betrokken partijen er dan onderling uitkomen." Volgens Voermans rammelt het dat het kabinet kiest wie er als betrokken partijen over praten. ,,Daar heeft de kiezer op die manier geen invloed op." --- Credits: ©AVRO/TROS, EenVandaag, Sander 't Sas, Jelle Reijman, 13 augustus 2022 (https://bit.ly/3QNvzuV). Kunst en Landschap Noord Nederland Rosendal Produkties https://rosendalprodukties.nl

Kunst en Landschap