De Tragedie van Evropa. 2e Deel De broedertwist van Vladimir en Volodymir. 141 Ab Gietelink

• vrijdag 5 augustus 2022
  • Categorie:
  •  Laat me U vertellen over de tragedie van Evropa.

5-8-2022

DEEL 2 DE BROEDERTWIST TUSSEN VLADIMIR EN VOLODYMIR

Laat me U vertellen over de tragedie van Evropa. Laat me U vertellen over de broedertwist tussen Vladimir en Volydimir Er was eens een historische vestingstad met een muur en een gracht. Boven de zuidelijke stadspoort was haar naam gegraveerd ’Evropa’. Buiten de oude stadskern had men in de laatste eeuw een paar nieuwe volkswijken gebouwd. De stad was omgeven door vruchtbare landbouwgrond, bossen en grote meren. In de archieven stond de gemeente beschreven als: Mundo. XXX De strijd tussen Vladimir en Volodymir escaleerde. Hun oorlog leek normaal te worden en iedereen ging weer aan het werk. Maar veel burgers van Evropa waren er niet gerust op. Ze vreesden de escalatie en dachten terug aan de grote stadsoorlogen uit het verleden. Hoe had het nu zo uit de hand kunnen lopen? Lag het allemaal echt alleen aan Vladimir? Waarom steunde zijn personeel hem dan wel? Zijn relaties in de oude volkswijken waren toch ook goed? Waarom was Evropa deel geworden van deze oorlog? Was Uncle Sam wel hun beschermheer af zorgde zijn schietclub Atlantis steeds weer voor nieuwe vijandschap? Het was zomer. De burgers gingen op vakantie naar de meren en bossen rond de stad, maar soms makten ze zich zogen en verlangden terug naar de tijd dat alles nog goed ging in Evropa. Wat zou de toekomst brengen? De burgers wisten het niet en uw verteller weet het ook niet zeker. Sprookjes moeten goed aflopen en hoop geven. Waarom komt de gemeenteraad niet met en vredesinitiatief ? Waarom mocht het personeel en de familie niet zelf besluiten of ze bij het landgoed van Vladimir of dat van Volodymir wilden horen? De strijd zou pas stoppen bij een compromis over de herverdeling van de percelen en tuinen van Volodymor en de zonen van Vladimir. Dan zouden de Stadsburgers de wapens kunnen opbergen en zich met elkaar verzoenen in een groot stadsfeest. En iedereen zou weer stookhout en aardappelen met groente van de landerijen van Vladimir kunnen kopen en ophouden met hem te pesten. En dan leefden ze nog lang en gelukkig. Zo gaat het in sprookjes, maar ach wanneer worden sprookjes werkelijkheid?

Ab Gietelink & Alternatief