’Boeren en tuinders zijn radeloos en vrezen voor hun toekomst’. VVD-wethouders en raadsleden West-Friesland bieden gedeputeerde stikstofpetitie aan.

• maandag 1 augustus 2022
  • Categorie: , ,
  •  OPMEER - Gedeputeerde Esther Rommel van Natuurbeheer heeft tijdens de Landbouwshow een stikstofpetitie in ontvangst genomen van alle VVD-raadsleden en wethouders uit West-Friesland.

Coen van der Luijtgaarden 1-7-2022

Dat gebeurde op initiatief van wethouder Rosalien van Dolder, wethouder in de gemeente Koggenland. Zij mobiliseerde het liberale smaldeel uit de zeven gemeenten om een vuist te maken tegen de rigoureuze kabinetsplannen.

Van Dolder: ,,Het door ons kabinet voorgestelde stikstofbeleid baart velen in onze regio grote zorgen. Boeren en tuinders voelen zich radeloos en vrezen voor hun bedrijf, maar ook veel inwoners buiten de agrarische sector maken zich zorgen over de toekomst van het platteland. Wij vinden dat uitgangspunten helder en realistisch moeten zijn.’’

De brief wordt ook naar premier Rutte gestuurd en stikstofminister Van der Wal.

Rommel deed na ontvangst van de petitie geen toezeggingen, maar sprak wel van een ’goed gebaar’. ,,We moeten er samen uit zien te komen’’, deed zij een handreiking.

Voorafgaand aan de Landbouwshow had voorzitter Wim Staal gewaarschuwd geen protestacties te dulden. ,,We laten ons feestje niet bederven door stikstofprotesten’’, aldus Staal, die bij zijn openingsrede tot eenheid opriep.

Goede sfeer

Op enkele omgekeerde vlaggen na was er van noemenswaardig protest dan ook geen sprake. Alles verliep in een goede sfeer en alom overheerste er trots over de hippische show van de aangespannen paarden en de rundveekeuringen die volgens kenners van ongekend hoog niveau waren dit jaar.

In tegenstelling tot voorgaande edities waren koeienkeuring en kalverkeuring in een programma samengevoegd. Vanwege de huidige omstandigheden was de animo wat minder. Toch heerste er trots bij de keuringscommissie, onder leiding van Jan van Weerdenburg.

,,Deze dag hebben de veehouders een hoog niveau van gezondheidsstatus laten zien. Ze hebben heel wat in hun mars’’, aldus Van Weerdenburg in het programmaboekje.

Ook dit jaar werden prijswinnaars rijkelijk beloond met bokalen en rozetten.

Noordhollands Dagblad