Bevrijd Alaa Abd El-Fattah.

Egypt Solidarity Initiative

Van een onze correspondenten.

Egyptische activisten hebben een dringende oproep gedaan in de aanloop van de COP27-klimaattop in november.

In de volgende verklaring, gepubliceerd door Egypt Solidarity Initiative, zegt de Egyptian Campaign for Climate and Democracy dat het regime van Abdelfattah al-Sisi van plan is de COP27-bijeenkomst te gebruiken om zijn mensenrechtenschendingen en brute repressie ‘groen’ te wassen.

Vakbondsleden, journalisten, advocaten en activisten van de oppositie zijn door het regime gevangengezet.

Auteur Naomi Klein tweette onlangs: ‘Nee, top 27 is niet ‘in goede handen’ – het is in handen van een moorddadige dictatuur. #FreeAlaa #SaveAlaa” verwijzend naar de gevangenschap van de Brits-Egyptische schrijver en activist Alaa Abd El-Fattah. El-Fattah is sinds april in hongerstaking om te protesteren tegen zijn opsluiting. Zijn zaak is in behandeling genomen door Amnesty International.

Het zou zonde zijn als echte wereldwijde basisbewegingen voor de gek worden gehouden om deel te nemen aan zo’n door de staat georkestreerde poppenkast.

Terwijl de Egyptische regering zich voorbereidt op het organiseren van COP27, lijden duizenden mensen, waaronder mensenrechtenverdedigers, journalisten, vreedzame demonstranten, advocaten, politici van de oppositie en activisten nog steeds onder wrede omstandigheden in Egyptische gevangenissen, uitsluitend voor het uitoefenen van hun recht op vrijheid van meningsuiting , vereniging of vreedzame vergadering, zonder wettelijke basis of na grove oneerlijke processen.

Het regime van Abdelfattah El-Sisi zal zich tijdens de conferentie en in de maanden ervoor presenteren als een voorvechter van de behoeften en eisen van het Zuiden in het algemeen en het Afrikaanse continent in het bijzonder. Dit is een grote leugen. Het enige dat dit regime vertegenwoordigt, is de militaire junta die sinds 2013 aan de macht is.

Sisi zal er alles aan doen om het regime groener te maken en een paar showcaseprojecten van alternatieve en hernieuwbare energie onder de aandacht te brengen. De realiteit is dat hij zowel het Egyptische volk als het milieu teistert.

Het doel van deze greenwashing is tweeledig: ten eerste zoveel mogelijk financiële hulp halen uit de rijke geïndustrialiseerde landen. Het meeste van dit geld zal uiteindelijk het land uit worden overgeheveld naar de bankrekeningen van Sisi en zijn generaals in diezelfde geïndustrialiseerde landen. Ten tweede, is om af te leiden van zijn verschrikkelijke mensenrechtenrecord, en zoals gewoonlijk zullen de leiders van de zogenaamd democratische westerse regeringen hem toestaan ​​ermee weg te komen.

Maar het Egyptische volk wordt het recht ontzegd om zich te organiseren of te demonstreren. Ook wordt hen elke vorm van vrijheid van meningsuiting ontzegd. Meer dan 500 Egyptische internetsites van de oppositie zijn geblokkeerd.

Voor meer zie hier.