-Frits Bosch- 'Pensioenbelegger Tom Jansen ziet het niet meer zitten'

• vrijdag 15 juli 2022
  • Categorie:
  •  Een veel slechter moment om het pensioenstel volledig op z’n kop te zetten is niet mogelijk.

Frits Bosch 15-7-2022

Hoe heeft Wouter Koolmees het zo kunnen uitkienen. Economen zijn het er over eens dat we aan de vooravond staan van een recessie - minstens twee kwartalen negatieve groei - en velen vrezen dat dit zal overgaan in een depressie als Putin zou besluiten de gaskraan deze winter dicht te draaien voor Duitsland. Brrrr. Zware wollen truien kopen.

Blackrock meldt dat de stabiele economische groei met lage inflatie van de afgelopen veertig jaar definitief voorbij is. Deze vermogensbeheerder voorziet dat vooral verliezen zullen domineren door renteverhogingen van centrale banken. Ik raad u aan dan alvast in dekking te gaan want ik kan u verzekeren dat een vermogensbeheerder liever z’n tong afbijt dan te voorspellen dat z’n business onderuitgaat. Andere beheerders wijzen vooral op de negatieve effecten van een recessie op het schuldenniveau. Mocht de recessie intreden dan zal de staatsschuld niet afnemen door economische groei maar oplopen door negatieve groei. De staatsschuld van Italië, Griekenland en Frankrijk gaan dan door het dak, allang voorbij the point of no return. Failliete boedel. Einde oefening, bye, bye. En laten we dan eens acht failliete en door en door corrupte landen bij de club betrekken! Wat een zegen is het voor ons om deel te mogen uitmaken van de Europese Unie!

Ik wijs er op dat het van kwaad tot erger kan gaan als de zaken in Oekraïne verder uit de hand lopen. We weten dat dit ‘zomaar’ kan gebeuren.

Een traditionele risicoverdeling voor beleggingsportefeuilles is 60% aandelen en 40% obligaties. Dat staat ernstig op de tocht. Bij renteverhoging, recessie en inflatie zijn er geen veilige havens meer behalve goud misschien. Morgan Stanley noemt dat banken door de hogere rente meer rendement kunnen behalen op beheerd vermogen, een lichtpuntje. Maar de bekende tekst bij de algehele malaise luidt: “Blijft u maar rustig zitten, op korte termijn is er wat onzekerheid, maar op lange termijn komt uw portefeuille op 6% rendement uit.” Ja, maar “In the long run we are all dead” zei de bekende Britse econoom John Maynard Keynes, en gelijk heeft hij want die long run kan wel eens zeer long zijn als uw portefeuille met zeg een 25% duikelt. Is nu al sinds de top met ruim 15% omlaag. En hier steekt de eenzame pensioenfondsdeelnemer Tom Jansen uit Lutjebroek z’n vinger op: “en ik dan in het nieuwe pensioenstelsel?” Koolmees: “met jou hebben we geen donder te maken. Het gaat om de invoering van het nieuwe pensioensysteem, dat broodnodig is!” Jansen: “ja maar in het nieuwe systeem is er geen solidariteit en krijg ik de beleggingsrisico’s vol voor de kiezen. Boven heb ik niet geprofiteerd van de riante beleggingsrendementen van de afgelopen 18 jaar, zelfs geen inflatie compensatie gehad! Mijn pensioentje is uitgehold! Ik kan met Truus nooit meer op vakantie! Koolmees: “beste meneer Jansen, dit systeem is nu eenmaal zo afgesproken. Ik wens u en de uwen het allerbeste.”

Klein bericht in het Lutjebroekse suffertje: “Tom Jansen heeft zich van het leven beroofd. Hij heeft veel goed werk verricht als vrijwilliger voor de locale gemeenschap . Wij wensen zijn familie alle sterkte toe.”

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

De pensioensector was het summum van de Nederlandse verzorgingsstaat. Onze trots, altijd bovenaan in de rankings up. Wat er nu staat te gebeuren is het asociale summum. Schaft ook Nederland zich af? Ja, volledig, kijk maar naar wat er met de pensioenen gebeurt. Het zou niet mogen maar gebeurt toch.

Frits Bosch, auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.

-Frits Bosch- 'Pensioenbelegger Tom Jansen ziet het niet meer zitten'
    DDS