blckbx today #57:

• maandag 11 juli 2022
  • Categorie: , ,
  • CETA exit soevereiniteit? | Spoeddebat stikstof-gate | BBB bijna groter dan VVD!

11-7-2022

Vandaag vindt het debat in de Eerste Kamer plaats over het handelsverdrag CETA en morgen vindt de stemming hiervoor plaats. Het omstreden verdrag schaadt volgens tegenstanders de belangen van het milieu, Nederland en kleine bedrijven ten gunste van multinationals en de EU. Als Nederland zijn klimaatafspraken nakomt, hoeft de landbouw zijn uitstoot met een kwart tot de helft te reduceren. Dit bleek uit nog niet gepubliceerde berekeningen van het ministerie van Financiën. Dat en meer in blckbx today.

Maandag 11 juli 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

- Vandaag vindt het debat in de Eerste Kamer plaats over het handelsverdrag CETA en morgen vindt de stemming hiervoor plaats. Het omstreden verdrag schaadt volgens tegenstanders de belangen van het milieu, Nederland en kleine bedrijven ten gunste van multinationals en de EU. Daarom werd er ook vandaag hiertegen gedemonstreerd. Advocaat Meike Terhorst was erbij en staat vanavond aan de desk. Zij was eerder te zien in 'CETA, een corporate takeover van multinationals en de EU', stelt advocate Meike Terhorst...

- Als Nederland zijn klimaatafspraken nakomt, hoeft de landbouw zijn uitstoot met een kwart tot de helft te reduceren. Dit bleek uit nog niet gepubliceerde berekeningen van het ministerie van Financiën. Kamerleden Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas vroegen direct een spoeddebat aan. Maar welk spel wordt hier gespeeld?

- In lijn met dit politieke spel: volgens de laatste peiling van Maurice de Hond staat BBB op 20 virtuele zetels. Dat is slechts één zetel minder dan de VVD. Wat zegt dit over het vertrouwen in de huidige bewindslieden?

Desk: Advocaat Meike Terhorst, opiniepeiler Maurice de Hond en redacteur Bas Reijnierse

Presentatie: Sanae Orchi

blckbx