blckbx today #53: Clintel doorkruist klimaatzaak Shell | overheid vs boeren | Geen 25.000 woningen in "Stroe City"?

• vrijdag 1 juli 2022
  •  Desk: mede-oprichter Stichting Clintel Marcel Crok, wetenschapsjournalist Rypke Zeilmaker, redacteur David Boerstra en verslaggever Erwin Taams

1-7-2022

Zie HIER

Gisteren vond in de Tweede Kamer een vier uur durend spoeddebat plaats over de boerenprotesten. Hierbij werd aangedrongen op een bemiddelaar tussen de overheid en de boeren. Wat voor nut heeft dat als de overheid toch niet wil afwijken van haar plannen? Stichting Clintel gaat zich mengen in een rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell. De multinational werd door de rechter opgedragen meer te doen aan de voorkoming van 'gevaarlijke klimaatverandering' om het algemene belang van de Nederlanders te dienen. Clintel betwist dat. Dat en meer in blckbx today.

Vrijdag 1 juli 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

- Stichting Clintel gaat zich mengen in een rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell. De multinational werd door de rechter opgedragen meer te doen aan de voorkoming van 'gevaarlijke klimaatverandering' om het algemene belang van de Nederlanders te dienen. Clintel betwist dat.

- Gisteren vond in de Tweede Kamer een vier uur durend spoeddebat plaats over de boerenprotesten. Hierbij werd aangedrongen op een bemiddelaar tussen de overheid en de boeren. Wat voor nut heeft dat als de overheid toch niet wil afwijken van haar plannen?

- De provincie Gelderland heeft haar plannen voor 25.000 woningen in "Stroe City" ingetrokken. Toch is de lokale SGP-fractie niet gerustgesteld, want het provinciale plan "Naar een nieuwe kaart van Gelderland" staat nog altijd overeind. Rypke Zeilmaker praat ons bij.

- Uitgelichte artikelen van De Andere Krant

Presentatie: Sanae Orchi