Ondanks meevaller niet meer woningen

• zaterdag 25 juni 2022

• Hollands Kroon - Anna Paulowna

Huishoudboekje Hollands Kroon roept bewondering, maar ook vragen op

Lars van der Bel 25-6-2022

Ondanks een financiële meevaller is de gemeente Hollands Kroon nog aan handen en voeten gebonden als het op woningbouw aankomt. En daarbij rijzen er binnen de politiek vraagtekens over de noodzaak van zoveel vlees op de botten voor een organisatie die er toch vooral voor de burgers moet zijn, en niet voor zichzelf.

Alom tevreden: dat is de stemming van de gemeenteraad donderdagavond bij de presentatie van de jaarcijfers over 2021. Over het gehele jaar werd er een winst geboekt van 5,6 miljoen euro die tegoed komt aan de algemene reserve van Hollands Kroon. 18,2 miljoen is nu het bedrag dat de gemeente op de bank heeft staan voor onvoorziene kostenposten.

Het is een aanzienlijk bedrag dat het nog te presenteren college goed kan gebruiken bij de volgende termijn, zeker nu hogere grondstof- en energieprijzen een eerste schaduw werpen over de begroting voor dit jaar.

Onvoorzien

Het positieve resultaat was vooral te wijten aan onvoorziene inkomsten, wees het jaarverslag uit, waarbij er complimenten zijn voor de presentatie van de cijfers. Die worden steeds begrijpelijker op papier gezet, al is er met een ’publieksvriendelijke versie’ voor de normale burgerman nog wel het een en ander te winnen, zag Jan Willem van der Klugt, fractievoorzitter van het CDA.

Spekken

Wethouder Theo Groot, van financiën, wijdt het positieve resultaat aan ’goede keuzes’ aan het begin van de regeerperiode op het gebied van de aanbesteding van zorg, maar vooral aan het inzetten op groei van bevolking, bedrijven en dus economische activiteiten. Daarnaast zag de wethouder afgelopen jaar een flinke som geld vanuit het Rijk de gemeentekas spekken, net als leges.

Maar bij diverse fracties rijst daarmee ook de vraag of er niet meer geld ter beschikking gesteld had moeten worden voor hoofdtaken van de gemeente. Wat te denken van de woningbouw, brengt de VVD aan. Of de dienstverlening van de gemeente in zijn geheel, is waar GroenLinks en de PvdA op wijzen. Want hoewel er onder aan de streep geld over blijft en de gemeente in tegenstelling tot lokale overheden elders financieel steeds gezonder wordt, valt dit alles behalve terug te zien in het vertrouwen van de burger in Hollands Kroon.

„De bedroevend lage opkomst bij de verkiezingen is daar getuige van”, ziet fractievoorzitter Maarten Versluis van D66.

Versluis moet ook toegeven dat het huishoudboekje, en dan met name de schulddienstverlening van Hollands Kroon, op bewondering kan rekenen van de landelijke fractie in Den Haag. „Zij zullen binnenkort dan ook langskomen om te kijken hoe wij dat hier in Hollands Kroon doen.”

Verklappen

Het is nu aan het nieuwe college om met een schone lei en goed gevulde schatkist het vertrouwen van de burger te herstellen. Wethouder Groot ging alvast in op de periode die komen gaat en deelde mee geen wonderen te moeten verwachten op het gebied van woningbouw. „Projecten komen lastig van de grond door de gestegen bouwprijzen, en met deze prijzen is het ook heel lastig om voor sociale huur en koop huizen te bouwen. Dus denk niet dat dit makkelijk is op te lossen.”

Diezelfde grondstof- en energiekosten trekken reeds een spoor op de financiën van de gemeente van dit jaar, blijkt uit de eerste bestuursrapportage van 2022, met zo’n anderhalf miljoen euro minder genoteerd dan begroot. Al kan de gemeente deze maand nog op een financiële meevaller van meer dan zes nullen verwachten, wist Groot te verklappen. „Daar hoor ik maandag meer over.”

Noordhollands Dagblad

Ook de Gemeente zal de tering naar de nering moeten zetten. Gezinnen worden door het desastreuze beleid van de Overheid op zeer hoge kosten gejaagd. We moeten nog maar zien of we aanstaande winter kunnen verwarmen en koken. Vooral voor oude mensen en migranten is het van belang dat ze niet in huis onder 3 warme dekens hoeven te zitten. het verschil is dat ouderen zelf voor de stookkosten opdraaien, migranten kunnen hun hand ophouden en alles wordt vergoed.