’Minister laat Noordkop in de steek’. Kamerlid Van Haga laaiend over antwoorden van Harbers over N9

• vrijdag 17 juni 2022
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

Kamerlid Wybren van Haga neemt geen genoegen met de antwoorden van minister Harbers op zijn vragen over de bereikbaarheid in en van de Noordkop.

Casper Duin 17-6-2022

Het BVNL-Kamerlid pleitte eerder in de Tweede Kamer voor een verbreding van de N9, een dubbel spoor tussen Alkmaar en Den Helder en aansluiting van de A7 op de N99. Volgens Van Haga kampt de Kop van Noord-Holland al tientallen jaren met een imagoprobleem. ,,Onder andere mensen die wegtrekken uit de regio, een gebrek aan huisvesting, werkgelegenheid en hoger onderwijs.’’ De bereikbaarheid van het gebied via de provinciale weg N9 speelt daarin volgens hem een grote rol. Harbers liet deze week in antwoord op de vragen van Van Haga weten dat al die infrastructurele maatregelen niet nodig zijn.

Tijdwinst

,,Hoewel uit een studie van provincie Noord-Holland blijkt dat het verbreden van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder één van de oplossingen kan zijn, geeft de minister niet thuis. Dat terwijl een vierbaansweg langs het Noordhollandsch Kanaal voor het verkeer een tijdwinst kan opleveren,” aldus Van Haga, die stelt dat de situatie op N9 onhoudbaar is geworden.

,,Een tweebaansweg van zo'n veertig kilometer lang met een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur. En dan ook nog twee dorpen op de route waar het verkeer regelmatig opstroopt. Regeringspartij CDA had voor de Kamerverkiezingen beloofd hiermee aan de slag te gaan, maar laat het eenmaal op het pluche afweten.”

BVNL wil niet alleen de bereikbaarheid van de N9 verbeteren, maar zet ook in op de verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder en de aansluiting van de N9 op de A7. ,,Dit staat al jaren op de wensenlijst van de Noordkopregio. Dat geldt ook voor verbetering van het busvervoer. Kleine dorpen zijn nu erg afhankelijk van de belbus of de buurtbus die in handen is van vrijwilligers. Maar ook hier zijn de antwoorden niks, nada, noppes, niente”, aldus Van Haga, die aankondigt om in maart mee te doen met de Provinciale Statenverkiezingen om zo een lans te breken voor dit deel van Noord-Holland.

Lees ook: Verbreding van de N9 bepleiten is mooi, maar het gaat niet gebeuren zegt Theo Meskers van De Kop Werkt. ’Het is praktisch en financieel niet haalbaar’

Lees ook: Kamerlid Van Haga pleit in de Tweede Kamer voor de bereikbaarheid van de Noordkop: ’De situatie op de N9 is onhoudbaar geworden’

Noordhollands Dagblad

Hoewel Wybra van Haga het goed bedoeld door de bereikbaarheid van de Noordkop te willen verbeteren ibv. de economie, is het voor de bewoners van diezelfde Noordkop een zegen. Immers hoe slechter de bereikbaarheid hoe minder criminelen. Immers het aantal vluchtwegen is zeer beperkt. Bovendien willen allochtonen allemaal bij elkaar klitten wat ook gebeurt in de grote steden en dat is wat lastig in kleine gemeenschappen zoals in de Noordkop.